Beantwoording vragen over een gezondheidsverklaring aan de grens van Bulgarije

Graag bied ik u hierbij, mede namens de staatssecretaris voor Europese Zaken, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid Van Bommel over een gezondheidsverklaring aan de grens van Bulgarije. Deze vragen werden ingezonden op 20 juli 2009 met kenmerk 2009Z14155.


De Minister van Buitenlandse Zaken,


Drs. M.J.M. Verhagen

Antwoorden van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de staatssecretaris voor Europese Zaken, op vragen van het lid Van Bommel (SP) over een gezondheidsverklaring aan de grens van Bulgarije.

Vraag 1

Is het waar dat uw ministerie veel klachten ontvangt over het afpersen van Nederlandse vakantiegangers die aan de grens van Bulgarije ten onrechte worden gevraagd een gezondheidsverklaring te overleggen? 1) Indien ja, bent u bereid bij uw Bulgaarse ambtsgenoot bezwaar te maken tegen deze vorm van afpersing?

Antwoord

Begin juli werden op het ministerie en de Nederlandse ambassade te Sofia klachten ontvangen over dergelijke afpersing van Nederlandse reizigers. De Nederlandse ambassade te Sofia heeft deze kwestie en meer in het algemeen de problemen die Nederlandse reizigers ondervinden aan de Bulgaarse grenzen, voorafgaand aan het reisseizoen en in de eerste twee weken van juli besproken met verscheidene hooggeplaatste functionarissen van het Bulgaarse ministerie van Binnenlandse en van Buitenlandse Zaken, waaronder de minister van Europese Zaken. Daarnaast heeft een vertegenwoordiger van de ambassade de grenspost Kalotina (Bulgaars-Servische grens) bezocht en met reizigers gesproken op parkeerplaatsen langs de weg naar Plovdiv. Het Zweedse EU-voorzitterschap te Sofia heeft n.a.v. de klachten, mede op verzoek van Nederland, een brief gestuurd aan de Bulgaarse autoriteiten. De Nederlandse inzet lijkt voorlopig gewerkt te hebben want het aantal klachten is sindsdien afgenomen. Ik zie daarom nu geen reden om de kwestie bij mijn Bulgaarse ambtgenoot aan te kaarten.

Vraag 2
Kunnen reizigers die door willen reizen naar Turkije hun klachten telefonisch melden bij de Nederlandse ambassade in Sofia of dienen zij zich persoonlijk daar te melden? Waarom is voor deze optie gekozen?

Antwoord

Het ministerie streeft er naar Nederlanders die naar of via Bulgarije reizen van tevoren goed te informeren en in geval van klachten zo goed mogelijk te assisteren. Reizigers met klachten kunnen zich telefonisch of per e-mail melden bij de ambassade. Op de website van de ambassade, www.netherlandsembassy.bg , is uitgebreide informatie te vinden, inclusief relevante telefoonnummers. De ambassade is in het weekeinde via een noodnummer bereikbaar. Ik heb begin juli reizigers opgeroepen om klachten te melden. In beginsel geleidt de ambassade deze klachten door naar de Bulgaarse autoriteiten. Daartoe is het van belang dat er zoveel mogelijk concrete informatie wordt verstrekt. Daarnaast zijn er goede contacten met de ANWB en het Inspraakorgaan Turken in Nederland (IOT). Klachten kunnen ook daar worden ingediend.

Vraag 3

Komt deze vorm van afpersing ook voor bij andere grensovergangen in de Europese Unie? Indien ja, bent u bereid dit probleem in de EU aan te kaarten zodat deze afpersing wordt uitgebannen?

Antwoord

Er is mij geen afpersing in deze vorm op grote schaal bij andere grensovergangen in de Europese Unie bekend. Ik zie daarom nu geen aanleiding om deze kwestie in de EU aan te kaarten.