Kamerbrief inzake beantwoording vragen van Van Bommel en Poppe over bescherming van de route Kandahar naar Tarin Kowt
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de schriftelijke vragen gesteld door de leden Van Bommel en Poppe (beiden SP) over bescherming van de route Kandahar naar Tarin Kowt. Deze vragen werden ingezonden op 11 januari 2010 met kenmerk 2010Z00279.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
De Minister van Defensie,
E. van Middelkoop
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
Drs. A.G. Koenders
Antwoorden van de Ministers van Defensie, Buitenlandse Zaken en voor Ontwikkelingssamenwerking op vragen van de leden Van Bommel en Poppe (beiden SP) over bescherming van de route Kandahar naar Tarin Kowt.
Vraag 1
Is het waar dat er schermutselingen zijn geweest bij het beveiligen van konvooien op de weg van Kandahar naar Tarin Kowt? Zo ja, kunt u aangeven wanneer die precies plaatsvonden, tussen wie het conflict of de schermutselingen plaats hadden en hoe deze zijn opgelost? 1)
Antwoord
Op 3, 4, en 5 juli 2009 hebben incidenten plaatsgevonden bij het uitvoeren van een gecombineerd konvooi van militairen van de Task Force Uruzgan (TFU) met militairen van het Afghaanse leger (ANA). Op de route zijn Improvised Explosive Devices (IED’s) gevonden en ook afgegaan. Ook kwam de eenheid terecht in hinderlagen. Met steun van het regionale hoofdkwartier in het Zuiden (RC/South) is de eenheid ontzet en is de route vervolgd.
Vraag 2
Is het tevens waar dat de Nederlandse troepen zelf de beveiliging van een transport op het traject wilden organiseren maar dat zij daarbij werden gehinderd? Was daarbij sprake van geweld en zijn daarbij Nederlanders gewond geraakt? Zo ja, betrof het hier militairen? Zo nee, wie betrof het dan?
Antwoord
Nederlandse konvooien en ANA-konvooien onder Nederlandse of Australische begeleiding worden gepland door de TFU en worden ondersteund met middelen van RC/South. Hierbij worden door RC/South ter ondersteuning gevechtshelikopters en zogenaamde Route Clearing Packages (speciaal uitgeruste eenheden die zijn geëquipeerd voor het opsporen en het vernietigen van IED’s) toegewezen om het risico voor mens en materieel op schade door IED’s te beperken. Nadat het konvooi in de hinderlaag liep, is in het kader van zelfverdediging geweld gebruikt. Als gevolg van de IED-aanslagen en de gevechten met opstandelingen op de hierboven genoemde data zijn acht Nederlandse militairen gewond geraakt.
Vraag 3
Is de veronderstelling juist dat leden van de militie van Mathiullah Khan de veroorzakers waren van de schermutselingen? Zo nee, wie waren dan betrokken? Zo ja, op welke wijze is dit conflict opgelost? Kunt u dat toelichten?
Antwoord
Het is niet met zekerheid vast te stellen wie de veroorzakers waren van de schermutselingen.
Vraag 4
Hoe voorkomt u dat dergelijke schermutselingen opnieuw zullen voorvallen?
Antwoord
Zowel bij de planning als bij de uitvoering van operaties en konvooien wordt veel aandacht besteed aan maatregelen om het risico op hinderlagen en aanslagen met IED’s te minimaliseren. Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de hierboven genoemde Route Clearing Packages, alsmede van eigen capaciteit op het gebied van IED-detectie en -opruiming en luchtsteun als afschrikking voor de opstandelingen. Tevens beschikken de konvooien over een beveiligingselement, dat wordt afgestemd op het dreigingsniveau. Voorts treft ISAF extra maatregelen ter bescherming van de belangrijkste verbindingsroutes.
Vraag 5
Herinnert u zich uw antwoord op de vragen 2 en 3 van eerdere Kamervragen over corruptie waarbij u opmerkt dat gouverneur Hamdam niet direct verantwoordelijk is voor beveiliging van de werkzaamheden van de weg naar Chora, maar wel algemene verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid draagt? 2) Hoe is het mogelijk dat openbare orde en veiligheid “niet direct” voor de beveiliging van deze weg gelden? Wat bedoelt u met “niet direct verantwoordelijk”? Wie is de uitvoerende opdrachtnemer die direct verantwoordelijk is? Hoe regelt hij de beveiliging van de weg? Kunt u dat toelichten?
Antwoord
Ja. De gouverneur draagt algemene verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid in Uruzgan. De weg van Tarin Kowt naar Chora ligt in de provincie Uruzgan en valt dan ook onder deze verantwoordelijkheid: het provinciaal bestuur dient zorg te dragen voor een stabiele en werkbare omgeving voor de aanleg van de weg. De door GTZ gecontracteerde opdrachtnemer ‘Unique Builders Construction Company’ (UBCC) draagt de primaire verantwoordelijkheid voor de beveiliging van de bouwplaats, de werknemers en het materieel dat voor de aanleg gebruikt wordt. UBCC rekruteert hiervoor lokale beveiligers in overleg met de districtsgouverneur en een shura van dorpsoudsten langs het traject.
1) Vrij Nederland, 7 januari 2010: “Kamp Holland betaalt tonnen voor bescherming door krijgsheer”
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1122