SLIM Prijzen Waalbrug
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Graag wil ik deze regio een groot compliment maken.
De manier waarop u samenwerkt aan bereikbaarheid is echt tòp.
We weten allemaal hoe essentieel mobiliteit is voor de stadsregio Arnhem Nijmegen.
· Een dynamische regio, met driekwart miljoen mensen en 48.000 bedrijven.
· De springplank van Nederland naar onze belangrijkste economische partner: Nordrhein-Westfalen.
· Een regio die na een moeilijk jaar 2009, gelukkig de weg omhoog weer weet te vinden. De Kamer van Koophandel meldt een groeiend vertrouwen van ondernemers in de toekomst. Het ondernemersvertrouwen in Arnhem Nijmegen ligt boven het landelijke niveau. Voor 2010 overtreft het aantal optimisten het aantal somber gestemden. Dat duidt op frisse moed en nieuw elan.
De afgelopen jaren is gewerkt aan het fundament van deze regio; aan het bouwen en verbeteren van infrastructuur. Dat was, en is nog steeds, keihard nodig. Want er was een enorme inhaalslag te maken. Sinds de tijd van de Beatles was er eigenlijk niet zo veel meer gebeurd. Maar met een infrastructuur uit de jaren zestig, kom je in de 21ste eeuw eenvoudigweg niet verder.
Samen hebben we ervoor gezorgd dat de schop de grond in ging. Onder regie van Beter Bereikbaar KAN werden ruim honderd maatregelen aan het regionale hoofdwegennet uitgevoerd.
Daarnaast hebben we vaart gebracht in de aanpak van hardnekkige knelpunten. Knelpunten die al jarenlang hoog scoren in de nationale file top 50.
· Ik noem de A50 Valburg – Grijsoord (van 2x2 naar 2x3 rijstroken). De schop gaat deze zomer de grond in.
· Ik noem de A50 Ewijk-Valburg (van 2x2 naar 2x4 rijstroken, plus een nieuwe brug over de Waal). Daar gaan we begin volgend jaar aan de slag.
· Ik noem de A12 Waterberg-Velperbroek (van 2x2 naar 2x3 rijstroken). Ook daar starten we volgend jaar.
· En ik noem de 2de stadsbrug, tussen het centrum en de Waalsprong, waaraan ook VenW bijdraagt.
Ook intensiveren we de spoorverbinding tussen Nijmegen, Arnhem en de Randstad, binnen het programma Hoogfrequent Spoor.
Vorig jaar is de frequentie tussen Arnhem en Nijmegen al opgevoerd naar vier intercity’s en vier stoptreinen per uur. Ook is er een intercity Nijmegen-Schiphol gekomen.
Méér treinen. Meer capaciteit. Rond station Arnhem is al te zien dat we het groots aanpakken.
Het is èn - èn.
Èn investeren in de weg. Èn investeren in het spoor.
Beide versterken elkaar.
Beste mensen, wij moeten minder babbelen en meer bouwen in Nederland. ‘A little less conversation, a little more action’, om met Elvis Presley te spreken.
Sneller en beter besluiten. Strakkere procedures met een goede voorbereidingsfase, waarna heldere besluiten volgen waarop niet voortdurend kan worden teruggekomen.
In drie woorden samengevat: doorpakken, doorpakken, doorpakken. Dat alles krijgt nu vorm, in wetgeving èn in de praktijk.
Bouwen is de basis.
Maar om Nederland echt goed in beweging te krijgen en te houden, zullen we onze infrastructuur ook beter moeten benutten. Door bewuster gebruik te maken van de capaciteit, vooral in de drukke uren.
Dat speelt op dit moment, nu we op tal van plaatsen in Nederland aan de weg werken. Maar ook in de toekomst is een betere benutting cruciaal voor een vlotte doorstroming.
Arnhem/Nijmegen was één van de zes stedelijke regio’s die in 2008 de handschoen oppakten met een regionaal convenant mobiliteitsmanagement.
En het is niet bij papier gebleven!
Ik ben zwaar onder de indruk van wat u hier heeft laten zien.
Samen heeft u het voor elkaar gekregen dat tijdens ingrijpende werkzaamheden bij de Waalbrug (van augustus tot december 2009), de files praktisch verdwenen in plaats van groeiden. En dat zonder drang en dwang, met de enthousiaste medewerking van automobilisten, ondernemers en bestuurders.
Wat zijn de feiten?
· 6700 vrijwillige deelnemers.
· Vóór de proef reden zij gemiddeld drie dagen per week in de spits over de Waalbrug. Tijdens de proef maar twee dagen per week.
· Per saldo scheelde dat in de ochtend- en avondspits samen 1300 auto’s.
· Een verkeersafname van zo’n 10 procent. Zeg maar: het effect van een gemiddelde herfstvakantie.
Een relatief gering aantal auto’s (10%) maakt het verschil tussen samen stilstaan en samen doorrijden.
Een uitkomst die het nut van mobiliteitsprojecten nogmaals onderstreept.
Dit succes heeft vele vaders en moeders. Ik zie er hier heel veel om me heen.
· Bedrijven die er hun schouders onder gezet hebben. Zoals Gazelle en Essent, maar óók veel MKB-bedrijven. En leasebedrijven niet te vergeten. Klasse!
· Bestuurders van stadsregio, gemeenten en provincie, die goede alternatieven hebben neergezet. De succesvolle Waalsprinter. Maar ook doorgaande fietspaden en regionaal HOV. Zo laat u zien dat goede wegen, aantrekkelijk OV en goede fietsvoorzieningen elkaar versterken. Super!
· En de duizenden weggebruikers die bereid waren naar hun eigen dagelijkse reispatroon te kijken, en die met creatieve persoonlijke oplossingen op de proppen kwamen. Eerst thuis mail afhandelen, dan pas op pad. Vergadering om elf uur in plaats van om negen uur. Dagje thuiswerken. Een keer de fiets of de trein nemen. Dat zijn de bouwstenen van dit succes. Dank u wel!
Mobiliteitsmanagement wèrkt. Ook andere stedelijke regio’s (o.a. Rotterdam) boeken goede resultaten. Maar een proef met dèze omvang en met dit succes, is nog niet vertoond. Met SLIM Prijzen Waalbrug is Arnhem-Nijmegen gedemarreerd naar de kop van het peloton. Chapeau!
En u gaat dóór.
Doorpakken. Dát is het kernwoord, en daarbij opereren we schouder aan schouder.
Dit succesvolle project krijgt een doorstart.
Met méér vrijwillige deelnemers (in totaal 10.000).
Met een groter bereik: niet alleen de Waalbrug, maar een groot deel van de ‘regio-ring’ Arnhem-Nijmegen (die wegen die voor de doorstroming cruciaal zijn).
En met een nieuwe techniek. Geen camera’s, zoals in de eerste fase, maar GPS.
Daarmee voegt u een nieuw instrument toe aan verkeersmanagement. U zet de eerste stappen om weggebruikers actief te stimuleren bewuster te rijden, met prijsprikkels en reisinformatie.
Met deze initiatieven geeft u een impuls aan de mobiliteitsmarkt.
Providers doen ervaring op met het aanbieden van technieken.
Werkgevers en werknemers doen ervaring op met flexibel werken. Wegbeheerders doen ervaring op met prijsprikkels en mobiliteitsmanagement.
De ervaringen die we hiermee opdoen zijn uitermate waardevol voor de toekomst. Een toekomst waarin we gaan betalen voor het gebruik van de auto en niet langer voort het bezit ervan. Zorgvuldigheid en draagvlak zijn daarbij cruciaal. De praktijkervaringen hier in de stadsregio Arnhem Nijmegen helpen ons weloverwogen en in nauw contact met onze maatschappelijke partners voortgang te boeken.
Ik wil Jaap Modder en Marijke van Haaren hartelijk bedanken voor hun inzet voor de bereikbaarheid in de regio.
Ik wil de wethouders uit de verschillende gemeenten bedanken voor het feit dat ze hun krachten zo effectief weten te bundelen.
Ik wil de betrokken ondernemers bedanken voor hun hulp. De overheid kan het niet alleen; we hebben u nodig voor een bereikbare regio.
En ik wil de deelnemende weggebruikers bedanken voor hun bereidheid bewuster te rijden. Dankzij die bereidheid komen we vlotter en veiliger van deur tot deur.
We pakken door. Ik in Den Haag. U hier in Nijmegen. We bouwen méér. We besluiten sneller. We benutten beter. We doen ervaringen op met beprijzen. Zo werken we over de hele linie aan een bereikbaar Nederland.
Ik wil in dit verband graag één persoon in het bijzonder in het zonnetje zetten. Dat is de weggebruiker die de afgelopen maanden de meeste spitsmijdingen heeft gerealiseerd. Deze weggebruiker krijgt een speciale attentie.
Ik wil graag naar voren roepen:
Mevrouw Delger, uit Nijmegen.