Nieuwjaarsdiner Deltalinqs
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Twee jaar geleden was ik ook te gast bij Deltalinqs om het nieuwe jaar in te luiden. 21 Januari 2008. Herinnert u het zich nog? Een mooi moment. De Rotterdamse haven had een fantastisch jaar achter de rug waarin het de grens van 400 miljoen ton overslag passeerde. Geen vuiltje aan de lucht. Dachten we toen.
15 September 2008, nog geen acht maanden later. In Amerika valt Lehmann Brothers om. De hele financiële wereld trilt op z’n grondvesten. De wereldeconomie gaat hard onderuit.
Die klap kwam ook hier hard aan. De Rotterdamse haven, knooppunt van de mondiale handel, verbindt de Nederlandse economie met de rest van de wereld. Als er een storm over de wereld trekt, dan klapperen de luiken in Rotterdam.
Hier zijn we dan, op 18 januari 2010. We hebben het hoofd boven water gehouden, we zijn rustig gebleven en we zijn niet verslagen. Er is zelfs reden voor optimisme. Zeker, we hebben geen gemakkelijke tijd achter de rug. Er was sprake van teruggang, ook in de Rotterdamse haven. Ik wil daar alles behalve luchtig over doen. Maar er is ook bemoedigend nieuws: het Rotterdamse marktaandeel is gestegen vergeleken met Hamburg en Antwerpen.
Dat zegt mij veel over de veerkracht van de Rotterdamse haven, in het verlengde van de Nederlandse economie. Dat zegt veel over het vertrouwen van het buitenland in ons land. Het buitenland ziet dat wij investeren, vooruitgaan, ondanks de crisis, doorbouwen, groeien. Afgelopen najaar heb ik tijdens onze handelsreis door China en Japan – de Rotterdamse haven was ook van de partij - diverse ondernemers gesproken over de Tweede Maasvlakte.
Ik kan u tot mijn genoegen melden dat het vergunningentraject in december eindelijk volledig is afgerond. De aanleg en de bestemming van de Tweede Maasvlakte is onherroepelijk geworden, daar kan geen belangengroep meer tussen komen. Uiteraard sluiten we de ogen niet voor de ontwikkelingen in de markt. Daarom leggen we de Tweede Maasvlakte gefaseerd aan.
De Tweede Maasvlakte is in de eerste plaats een stevige uitbreiding van het havengebied met 1000 hectare en een fysieke expansie van het Nederlandse territorium met 55 vierkante kilometer. Maar onderschat ook niet de symbolische waarde. De Tweede Maasvlakte staat voor een Nederland dat onderneemt, dat vernieuwt en dat lef toont. Het lef om juist in een periode waarin overleven het hoogst haalbare lijkt, te investeren in groei.
We doen dat in Rotterdam met de Tweede Maasvlakte en we doen het in Amsterdam met een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Dan kun je hier in Rotterdam denken: wat hebben wij met Amsterdam te maken. Maar in het buitenland denkt men niet in termen van ‘Rotterdam en Amsterdam’. In het buitenland kijkt men naar het Nederlandse netwerk als geheel, met Rotterdam als concurrerende wereldhaven en aanvullend andere interessante Nederlandse havens. Het Rotterdamse havenbedrijf deelt dat uitgangspunt. Met het havenbedrijf, met Haven Amsterdam, VenW, VROM en EZ hebben we daarom de Havenalliantie opgericht. Wij onderzoeken hoe we beter kunnen afstemmen en optimaal gebruik kunnen maken van ruimte en de capaciteit van het achterland. En dat kunnen we niet zonder u, zonder de bedrijven. Daarom doe ik een beroep op u om niet alleen ‘Rotterdams’ te denken, maar - ook in uw eigen belang - onze nationale concurrentiepositie als uitgangspunt te nemen.
Kijk eens naar uw Amsterdamse partners als het gaat om verbetering van het logistieke netwerk en bundeling van goederenstromen. Ook in de Amsterdamse haven wordt met interesse gekeken naar de grensverleggende businesscase van het afvangen van CO2, waarmee de Rotterdamse haven in oktober al veel indruk maakte in Japan. Ook Amsterdam maakt werk van duurzaamheid.
Door expertise en ervaringen uit te wisselen kunt u niet alleen uw eigen positie versterken, maar die van het hele Nederlandse havennetwerk. Duurzaam ondernemen heeft de toekomst. Dan hoort ons hele land toch vooraan te staan?
Het netwerk van Nederlandse havens stáát op de kaart. Nederland gelooft in groei, werkt aan groei en investeert in groei. Met innovatieve projecten, met de Tweede Maasvlakte, met de zeesluis bij IJmuiden laten wij de buitenwereld zien dat we geloven in onze eigen kracht. Daarmee zetten we Nederland neer als eersteklas vestigingsplaats voor het internationale bedrijfsleven.
Het gaat om kwaliteit, duurzaamheid, maar zeker ook capaciteit.
Dus ook om de achterlandverbindingen van deze Wereldhaven. Daarom trekken we de Betuweroute door tot op de Tweede Maasvlakte. Daarom maken we elektrische treinen van zee tot Zevenaar mogelijk. Daarom knappen we vaarwegen en binnenhavens op. En daarom hebben we in Randstad Urgent gezorgd voor een doorbraak bij de locatiekeuze voor het containertransferium Alblasserdam.
Het gaat ook om ruimte voor ondernemers. Dit kabinet heeft een speerpunt gemaakt van het terugdringen van administratieve lasten. De Crisis- en Herstelwet is van groot belang om in een fors aantal projecten te kunnen doorpakken. En die wet zorgt er ook voor dat de uitvoering van Natura2000 zo kan worden ingepast dat infrastructuurprojecten sneller gerealiseerd kunnen worden. Dit kabinet heeft daarbij maximale aandacht aan de dag gelegd voor de economie, het ondernemingsklimaat en de haven.
Meneer Van Sluis, twee jaar geleden drong u aan op onorthodoxe maatregelen om de bereikbaarheid van mainport Rotterdam te verbeteren. Ik heb u daarop gezegd dat u op mij kon rekenen en dat kwam uit de grond van mijn hart. Wij zijn partners in het gevecht tegen bestuurlijke stilstand. En gelukkig, Nederland komt weer in beweging!
Ik noem de A4 tussen Delft en Schiedam. Dat is een grote mijlpaal voor dit land. Eindelijk, na 46 jaar praten, zien alle partijen in dat eindeloos wikken en wegen niets oplevert. Beste mensen, we gaan na een halve eeuw besluiteloosheid weer vooruit. We gaan eindelijk de broodnodige zeven kilometer snelweg tussen Delft en Schiedam aanleggen, voor 880 miljoen euro. Daarmee bereiken we een structurele verbetering van de doorstroming tussen Rotterdam en Den Haag, tussen uw mainport en de greenports.
De bereikbaarheid in deze regio vraagt ook om een Nieuwe Westelijke Oeververbinding. We zijn daar in hoog tempo mee bezig. We hebben inmiddels de verkennende fase naar nut en noodzaak achter ons gelaten. Deltalinqs was een van de partijen die deze nieuwe verbinding tussen Den Haag, de haven en de zuidelijke ring van Rotterdam agendeerde. Rijkswaterstaat is deze maand begonnen met een nadere verkenning naar potentiële locaties. Tegelijkertijd loopt het overleg over de mogelijkheden om het Havenbedrijf Rotterdam te laten participeren. In de loop van dit jaar maakt het kabinet zijn voorkeursbesluit bekend. U kunt erop rekenen dat ik de vaart erin houd.
Als derde grote infrastructurele verbetering noem ik het werk aan de A15 tussen het Vaanplein en de Maasvlakte. Eind dit jaar gaat de schop de grond in. Natuurlijk zal dat enige last geven voor de weggebruikers. Maar ik verwacht dat we de tijd tot aan de oplevering in 2015 goed met elkaar door komen.
Deze regio heeft de uitdaging voor de A15 onmiddellijk onderkend en samen met Rijkswaterstaat de Verkeersonderneming opgericht. Ik wil Deltalinqs graag complimenteren met de constructieve deelname aan dit opbouwende initiatief, ook voor de lange termijn. We weten allemaal dat we het fileprobleem nooit kunnen oplossen met de aanleg van wegen alleen.
De oplossing zit in de mix van alternatieven.
Wat hebben we inmiddels bereikt en in gang gezet?
- ‘spitsscoren’: 645 auto’s minder in de spits per dag en dat aantal groeit nog;
- collectief bedrijfsvervoer, met nu al vijf grote bedrijven en meer dan 1000 werknemers;
- Hotel at Work, uiteindelijk 2500 slaapplaatsen. Deze maand is de schop de grond in gegaan voor de eerste 200;
- de Fast Ferry tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Er volgt nog meer openbaar vervoer over water;
- en buslijn 113 tussen die Fast Ferry, de Maasvlakte en Brielle.
- En dit is nog maar het begin. Allemaal creatieve oplossingen die de haven bereikbaar houden.
Beste mensen, Wim,
Laat 2010 het jaar zijn van de creatieve oplossingen en de weg naar boven. Het jaar waarin we samen werken aan een ijzersterk en duurzaam Nederlands havennetwerk.
Een gedenkwaardig jaar, waarin Deltalinqs haar tienjarig bestaan viert. Een decennium geleden sloegen de SVZ de Havenondernemersvereniging Rotterdam en de stichting Europoort-Botlek-Belangen (EBB) de handen ineen. Daaruit is een krachtige club voortgekomen die zowel in Rotterdam als in Den Haag en Brussel hoog staat aangeschreven. Deltalinqs staat bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat te boek als een belangrijke, zeer gewaardeerde en uiterst deskundige gesprekspartner. Een organisatie waar alle leden met recht trots op mogen zijn.
[glas heffen]
Graag wil ik met u klinken op dit nieuwe jaar, en op een nieuw decennium van uitstekende samenwerking met Deltalinqs.