Opening A2 Rondweg Den Bosch en de A2 Zaltbommel-Maas
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
‘s-Hertogenbosch, parel van Brabant, het bourgondische hart van deze provincie.
We denken bij Brabant aan het Goede Leven, en terecht!
Maar u staat ook voor: keihard werken.
Ongeveer vijftien procent van de Nederlandse economie draait op Brabant.
Het aandeel voor internationaal zaken doen en innovatie ligt nog hoger.
Brabant is in december in toonaangevend Europees onderzoek opnieuw aangemerkt als high-innovator .
Dat maakt van Den Bosch een stad met bovenregionale uitstraling. Naar Gelderland, het prachtige gebied tussen de rivieren en verder noordelijk. Tezamen is deze regio echt een scharnierpunt tussen het zuiden en midden van het land.
Om het volle potentieel van zo’n toonaangevende regio te benutten, moet de doorstroming op orde zijn.
’s Hertogenbosch verdient een goede ontsluiting. De regio een optimale bereikbaarheid.
En die doorstroming en bereikbaarheid, daar schortte het de afgelopen jaren nogal aan. Zaltbommel – Maas stond lange tijd nummer één in de file top 100, een twijfelachtige eer. Ook de rondweg Den Bosch had te kampen met hardnekkige files.
Ik durf hier vandaag te stellen dat met de projecten A2 Rondweg Den Bosch en A2 Zaltbommel-Maas het structurele fileprobleem rondom Den Bosch is opgelost. Dit wil niet zeggen dat er nooit meer een file zal staan. Maar de capaciteit is berekend op het aantal automobilisten dat hier wil rijden, nu en in de komende decennia. En dat zijn er toch elke dag ongeveer 130.000.
Wat betekent die vergroting van de capaciteit?
- Minder sluipverkeer, met name in de Bommelerwaard.
- Betere bereikbaarheid voor omliggende gemeentes als Zaltbommel, Maasdriel, de hele Bommelerwaard en van de op- en afritten langs de A2 en de A59.
- Kortere reistijd.
- Het netwerk kan beter tegen een stootje.
- Meer rust en veiligheid op de weg, door het scheiden van doorgaand en lokaal verkeer bij Den Bosch. Let wel: 45% van de automobilisten op de rondweg moet in Den Bosch of omgeving zijn.
- De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen verbetert sterk.
o [Den Bosch: De Herven, Pettelaarpark, De Brand
o Zaltbommel: de Wildeman
o Bij Hedel langs de A2 De Geerden]
Dat is dus heel veel goed nieuws.
Daarom hebben we er keihard aan getrokken om de weg eind 2009 al in gebruik te kunnen nemen en daarmee de vertraging in te lopen.
De weg is nog niet 100% klaar, die kanttekening moet ik maken. Er zijn de komende tijd nog wat afrondende werkzaamheden.
Maar door nu open te stellen boeken we vanaf nu de winst van een betere bereikbaarheid voor Gelderland en Brabant.
[samenwerking]
Dit alles hebben we mét elkaar vóór elkaar gekregen.
Het oplossen van de knelpunten op de A2 was bij u allen prioriteit nummer één. We wilden deze stukken weg zo snel mogelijk bij de tijd krijgen. We wilden ook dat de winke open bleef tijdens de verbouwing.
Dat vroeg om een intensieve samenwerking. Dat heeft u allemaal – schouder aan schouder – waargemaakt. We zijn er uitstekend in geslaagd om samenhang aan te brengen: de projectdirecties, de aannemers, regionale overheden, de omgeving; bewoners en bedrijfsleven, en de weggebruiker. Ik neem mijn pet voor u af, voor alle inzet, en voor alle begrip dat er tijdens de werkzaamheden is getoond.
U heeft hier laten zien welke kracht er uit gaat van een goede samenwerking, laten we dit meenemen naar de toekomst.
[ongevallen tijdens werkzaamheden]
Op tijd klaar, goede samenwerking. Toch is het geen volledig succesverhaal.
Ik kan me voorstellen dat velen van u hier met een dubbel gevoel zitten.
Een gezin van vier personen raakte zwaar gewond tijdens de werkzaamheden. Één automobilist verongelukte.
En 25 september 2009 overleed Arno Mies, hoofduitvoerder van InfrA2.
In het harnas als het ware, aan het werk op de weg.
Een ongeluk, dat als een mokerslag bij uw organisatie, InfrA2 [projectleider Jan Pols is aanwezig] en het projectteam van RWS is binnengekomen.
…
Toch hebben we samen de klus kunnen klaren, op een moment dat de A2 voor u bijna alle glans had verloren.
Ik heb daar heel veel bewondering voor.
Ik wens zijn vrouw, dochter, familie en vrienden veel kracht toe.
En ik hoop dat mettertijd - naast het verdriet - ook de trots op dit project een plek krijgt.
[stilte/overgangsmoment]
[regionale vervoersnetwerk]
Met deze flinke boost is de A2 rondom Den Bosch klaar voor de toekomst. Dit betekent echter niet dat we er nu ‘zijn’ voor de regio. Op twee fronten werken we verder.
Ten eerste het onderliggende vervoersnetwerk. Dat moet op orde zijn om de economische motor echt op volle toeren te laten draaien.
· De provincies Brabant en Gelderland trekken hard aan de regionale wegen.
o N279 Den Bosch – Helmond, wordt op diverse plekken aangepast.
o In Gelderland staat de N322 op de rol voor verbreding [knooppunt Ewijk tot Zaltbommel]
· De gemeente Den Bosch legt de Randweg ’s-Hertogenbosch – Vught aan.
· Samen met de regio kijken we naar de mogelijkheden van een verkenning van de N65; ter verbetering van doorstroming én veiligheid [de doorsnijding van Vught].
· Maar ook goederenvervoer:
o De plannen voor de omlegging van de Zuid-Willemsvaart zijn in een vergevorderd stadium. Jaarlijks gaan er al 625.000 vrachtwagenritten over het kanaal. Als er in 2015 – na de omlegging – grotere schepen [klasse IV] kunnen varen, haalt één zo’n schip, twee kilometer file van de weg!
· En ook spoor:
o Tegelijkertijd werken we aan hoogfrequent spoorvervoer in de brede Randstad. Onder andere tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen en Utrecht-Eindhoven. Dat betekent dat er in 2020 hier in Den Bosch bijvoorbeeld zes intercity’s per uur stoppen, en sprinters op maat.
[A2 corridor/internationaal]
Het tweede front is de corridor aanpak A2.
Als op een weg van 212 kilometer lang over een afstand van 100 kilometer wordt gewerkt…
Als er drie miljard wordt geïnvesteerd in verbreding en vernieuwing van rijstroken…
Dan kun je spreken van een waar mobiliteitsoffensief.
De hele A2 moet genoeg capaciteit hebben. Het is de belangrijkste noordzuidverbinding van ons land. Transporteurs, zakenverkeer, Nederlanders die in de zomer afzakken naar het zuiden, ze komen allemaal op de ‘E25’ terecht. Hotspots als de Randstad, het Ruhrgebied en Antwerpen moet bereikbaar zijn voor u – en vice versa.
Niets doen aan de A2 staat gelijk aan dagelijks vijftig à zestig kilometer file.
Daarom mogen we vandaag ook vieren dat de A2 Rondweg Den Bosch en de A2 Zaltbommel-Maas in gebruik zijn genomen, de eerste twee openstellingen van de corridor.
In de loop van dit jaar volgen er nog negen. Waaronder:
o De Randweg Eindhoven, nog voor de zomervakantie
o Het baanvak Everdingen-Deil
Voor een aantal start het werk. Zoals:
o De enkelzijdige verbreding van de A2 vanaf de randweg Eindhoven naar het zuiden. Start na de zomer. Eén van de dertig projecten van de Spoedaanpak.
o De wegverbreding van het stuk Den Bosch – Eindhoven, ook een van de projecten van de Spoedaanpak. De schop gaat volgend jaar [2011] in de grond.
Beste mensen,
Met de nieuwe A2 kunt u vanuit de crisis een vliegende start maken.
Ik feliciteer u allen met dit mooie resultaat. En in het bijzonder ook Sjef Diris, de hoofdingenieur van Rijkwaterstaat Noord-Brabant. Zo vlak voor het pensioen, kan jij dit mooie wapenfeit op je conto bijschrijven. Proficiat.