Spoorgoederenvervoerders en Keyrail zetten gezamenlijk in op groei Betuweroute
KNV Spoorgoederenvervoer, de werkgeversvereniging voor het spoorgoederenvervoer, en Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, hebben een tweejarige overeenkomst gesloten om het gebruik van de Betuweroute te stimuleren. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over een pakket aan kwaliteitsverbeterende maatregelen, die leiden tot een hogere punctualiteit en een verbetering van de doorstroming binnen de haven van Rotterdam. Verkeersminister Eurlings is blij met de stimuleringsmaatregelen: “De Betuweroute wordt hierdoor nóg aantrekkelijker voor goederenvervoerders.”
Intensiever gebruik
Met de gemaakte afspraken wordt het voor spoorgoederenvervoerders nog aantrekkelijker om goederenvervoer maximaal via de Betuweroute af te wikkelen. KNV Spoorgoederenvervoer en Keyrail verwachten dat goederentreinen hierdoor minder gebruik zullen maken van het reguliere spoorwegnet. Mede door de gemaakte afspraken zal het aantal treinen op de Betuweroute in 2010 stijgen tot ongeveer 350 treinen per week. Dit aantal zal uiteindelijk oplopen tot 150 treinen per dag rond 2013. Bovendien is de verwachting dat het intensiever gebruik van de Betuweroute bijdraagt aan een verschuiving van het goederenvervoer over de weg naar het spoor en daarmee bijdraagt aan verdere verduurzaming van het goederenvervoer.
Betere doorstroming en benutting
Partijen hebben daarnaast afspraken gemaakt om gezamenlijk verder te werken aan een kwalitatief hoogwaardig spoorproduct waarbij gestuurd wordt op een soepele doorstroming en een efficiëntere benutting van de railinfrastructuur in de Rotterdamse haven. Dit onder andere om de in de toekomst verwachte groei van het spoorgoederenvervoer, mede door de komst van de Tweede Maasvlakte, op te kunnen vangen. De afspraken zijn gericht op het verbeteren van de betrouwbaarheid van de planning van goederenvervoer en het verhogen van de punctualiteit van het verkeer.
Parkeerregeling
Ook wordt een parkeerregeling geïntroduceerd. Met de economische maatregel ontstaat meer ruimte op de sporen wat de doorstroming in het Rotterdamse havengebied bevordert. De bovengenoemde afspraken vormen een goede basis om de Haven van Rotterdam verder te kunnen ontwikkelen tot de toonaangevende “spoorhaven van Europa”, zoals ook vastgelegd in de kabinetsvisie ‘Langetermijnontwikkeling Mainport Rotterdam’. De afspraken zijn vastgelegd in de toegangsovereenkomst welke is afgesloten voor de duur van 2 jaar.