Rijkswaterstaat neemt maatregelen om vaarwegen tijdens de vorst bevaarbaar te houden

Rijkswaterstaat neemt maatregelen om te zorgen dat het scheepvaartverkeer zo goed mogelijk kan doorvaren en dat sluizen en stuwen in bedrijf kunnen blijven. Op de vaarroute Amsterdam-Lemmer geldt vanaf vrijdagmiddag 16:00 uur een vaarverbod.

Vaarverbod

Er is een scheepvaartverbod afgekondigd voor het IJssel- en Markermeer vanaf vrijdag 8 januari 16:00uur. Zaterdagochtend wordt met ijsbrekers de doorgang op de vaarweg Amsterdam-Lemmer geïnspecteerd. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de ijsgang besluit Rijkswaterstaat mogelijk tot konvooivaart. Onder begeleiding van ijsbrekers kunnen schepen daarbij van Amsterdam naar Lemmer en van Lemmer naar Amsterdam varen. Rijkswaterstaat zet 6 ijsbrekers in om dit traject vrij te houden. Buiten het konvooi mag niet gevaren worden. Schepen moeten zich voor het konvooi aanmelden via het speciale ijsnummer van de Centrale Meldpost IJsselmeergebied. Sinds maandag 4 januari is er al intensieve begeleiding van scheepvaart op het IJsselmeer met 4 ijsbrekers.

Voorbij Lemmer, naar het noorden, is er op het IJsselmeer geen scheepvaartverkeer meer mogelijk.

Verder zijn de volgende maatregelen reeds van kracht:

  • In de havens van Enschede en Almelo breekt Rijkswaterstaat het ijs. Ook de zijtak van het Twentekanaal tussen Goor en Almelo wordt gebroken. De werkzaamheden zijn naar verwachting voldoende om de komende dagen de havens bereikbaar te houden.
  • Op diverse plekken in het land worden stuwen en sluizen ijsvrij gehouden, zodat deze kunnen blijven functioneren en niet beschadigd raken. Dit heeft soms tot gevolg dat de wachttijden voor de sluizen toenemen.
  • Zaterdag 9 januari vanaf 8.00 uur breekt Rijkswaterstaat het ijs op het Meppelerdiep tussen Zwartsluis en Meppel. Ook in de gemeentehavens van Meppel wordt het ijs gebroken door Rijkswaterstaat. Duur van het werk is ongeveer 3,5 uur.
  • Vanaf zaterdag 9 januari wordt bij de Krammersluizen in Zeeland een ijsbreker ingezet. Mogelijk wordt dit in het het weekend uitgebreid naar de Kreekraksluizen. Zo borgt Rijkswaterstaat de doorvaart op de Schelde-Rijnverbinding.
  • Het Merwedekanaal ten noorden van de Noordersluis en de Gekanaliseerde Hollandse IJssel is gestremd.
  • De Jachtensluis Volkerak is met ingang van heden gestremd. De Spieringsluis, Helsluis en Biesboschsluis zijn gestremd om schade aan de objecten te voorkomen.

Voor de doorgaande scheepvaart op de overige vaarwegen van Rijkswaterstaat zijn er vooralsnog geen problemen door ijsvorming.

Verwachting

Rijkswaterstaat houdt de ijsvorming op de hoofdvaarwegen en de weersverwachting nauwlettend in de gaten. In alle regio’s wordt de actuele situatie dagelijks besproken en bekijkt Rijkswaterstaat of het noodzakelijk is om meer ijsbestrijdingsmaatregelen te nemen. Rijkswaterstaat informeert de scheepvaart over maatregelen via Berichten aan de Scheepvaart, teletekst pagina’s 720, 721, 722 en 725, via de media en via infocentrum-binnenwateren. Op deze website zijn dagelijks actuele ijskaarten te vinden.

Effecten ijsvorming op de vaarwegen

Strenge vorst kan, naast de hinder voor de scheepvaart, ook schade veroorzaken doordat sluizen en stuwen vastvriezen. Door het ijs kan schade ontstaan aan beschoeiing van dijken en ijsdammen kunnen leiden tot waterstuwing en overstromings­gevaar. Ook kan het ijs schade veroorzaken aan de lichtboeien langs de vaarwegen. Waar nodig worden ze (preventief) vervangen door zogenaamde sparboeien.

Rijkswaterstaat monitort deze risico’s zeer intensief door ijswaarneming. Zo zorgt de dienst voor een actueel overzicht van de ijstoestand en verstrekt informatie aan belanghebbenden. Zodra dat nodig is, zet Rijkswaterstaat de ijsbestrijding in gang, bijvoorbeeld door het beveiligen en begeleiden van de scheepvaart, het beperken van risico voor infrastructuur, het gangbaar houden van objecten en het inzetten van ijsbrekers.