OPTA levert belangrijke bijdrage aan goede werking telecommarkt
De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft de afgelopen vier jaar een zeer belangrijke bijdrage bijdrage geleverd aan de werking van de telecommarkt. Ook heeft OPTA belangrijke stappen gezet op het gebied van consumentenbescherming, zoals een stevige aanpak van spam en bestrijding van bijvoorbeeld misbruik van 0900-nummers. Dit concluderen onderzoekers van Berenschot, TNO en Kwink Groep in de vierjaarlijkse evaluatie die Staatssecretaris Frank Heemskerk maandag 21 december 2009 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Lagere prijzen en betere diensten
Heemskerk: " Deze evaluatie laat zien dat OPTA buitengewoon goed werk verricht. Ook is OPTA doelmatiger geworden en is de samenwerking met andere toezichthouders goed. OPTA levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de werking van de markt. Daarvan profiteert de consument direct in de vorm van lagere prijzen en betere diensten. Voor wat betreft de aandachtspunten zoals het nog beter betrekken van marktpartijen heb ik er alle vertrouwen in dat OPTA dit verder vorm weet te geven" .
Marktpartijen geven onder andere aan dat OPTA hen nog beter kan betrekken bij de besluitvorming, door meer gebruik te maken van hun kennis en in te gaan op hun argumenten. OPTA zal hierover de komende periode met de marktpartijen in gesprek gaan. Ook zal OPTA verkennen waar nog mogelijkheden liggen om de administratieve lasten voor marktpartijen verder te verlichten.
Stijgende lijn
De evaluatie heeft betrekking op de periode oktober 2004 tot april 2009. OPTA is in 1997 opgericht en eerder geëvalueerd in 2001 en 2005. De evaluaties laten een stijgende lijn zien in het functioneren van OPTA. OPTA heeft zich gepositioneerd als een deskundige en gezaghebbende toezichthouder op de elektronische communicatiemarkt.