Startevenement Spoedaanpakproject A9

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Vandaag vieren we de start van de werkzaamheden op de A9 Holendrecht-Diemen, beter bekend als de Gaasperdammerweg.
De levensader van Schiphol richting het Oosten van Nederland.
Een cruciale schakel tussen werken en wonen in de regio Amsterdam.
En al sinds de jaren tachtig een zwaarbelaste verbinding.

Dit is nummer twee van de dertig spoedprojecten die we deze kabinetsperiode aanpakken.

In deze kabinetsperiode nemen we twee keer zoveel besluiten als in de periode hiervoor.
We werken twee keer zo snel aan spoor en weg.
En er gaan twee keer zoveel schoppen de grond in.

Dat is keihard nodig om Nederland en de Noordelijke Randstad in beweging te houden.

Elke werkdag staan er ’s ochtends files bij Diemen, richting Amstelveen. En ’s avonds richting Amersfoort.

Stel dat we hier langs de Gaasperdammerweg niets zouden doen. Dan maken er over tien jaar méér auto’s van deze weg gebruik dan fysiek mogelijk is. De ultieme ‘traffic jam’.
Dat laten we niet gebeuren.


Daarom richten we de vluchtstroken in als spitsstrook. Daardoor zijn volgend jaar in de spits 2x3 rijstroken beschikbaar.
Dat betekent dat we hier naar verwachting 5-10% meer verkeer kunnen afwikkelen. Op korte termijn gaat zo de ergste druk van de ketel.

Beste mensen, dit is nog lang niet alles. Dit project is een schakel in een keten. Want volgend jaar starten nog vier andere Spoedaanpakprojecten in de nabije omgeving:
· A1 Watergraafsmeer-Diemen;
· A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere;
· A1 ’t Gooi;
· A4/A10 Badhoevedorp – Amstel.

Het gaat om het samenspel van die projecten. Ontstoppen is zinloos als de zaak even verderop opnieuw vastloopt. Daarom pakken we totale corridors aan.

We komen nú in actie om acute problemen te verhelpen op de korte termijn. Maar we kijken ook verder vooruit. Deze regio ondergaat de komende tien jaar een mobiliteits-metamorfose.

Met hoogfrequent spoor op de verbinding tussen Schiphol en Flevoland. De nieuwe dienstregeling van NS die gisteren inging, geeft al een klein voorproefje: de trein Schiphol – Lelystad is 12 minuten sneller.

Èn met een structurele aanpak van de knelpunten op de weg, als onderdeel van een totaalpakket voor de Noordelijke Randstad waarover we vorige maand hebben besloten.

In 2014 starten we in het kader daarvan met de verbreding van de Gaasperdammerweg en de aanleg van een tunnel over een lengte van 3 kilometer. In 2018 is die klus naar verwachting geklaard.

Dit stuk van de A9 gaat door bewoond gebied. De mensen die langs deze route wonen, vragen aandacht voor hun leefomgeving. Mevrouw Wesseling en anderen maken zich sterk voor een zo stil mogelijke Gaasperdammerweg en een zo hoog mogelijke luchtkwaliteit. Ik begrijp en respecteer hun inzet.

Met de tunnel die we over vier jaar gaan aanleggen, lossen we een deel van de klachten op. Die zorgt voor minder verkeersgeluid en schonere lucht.

Daarnaast leggen we een dubbele laag ZOAB aan over een afstand van 2,5 kilometer. Daarmee verminderen we de geluidsproductie langs een belangrijk deel van het traject, daar waar de problemen het grootst zijn.

Ik besef dat de mensen die langs de Gaasperdammerweg wonen, pleiten voor nog extra maatregelen. Dat is begrijpelijk. Maar we blijven na de werkzaamheden binnen de normen van de wet Geluidshinder. Dat is een belangrijke constatering.

Beste mensen, werk aan de weg betekent hinder voor de weggebruiker. De komende maanden valt het hier langs de Gaasperdammerweg nog wel mee, omdat de aanpassingen relatief gering zijn. Maar volgend jaar, wanneer tientallen schoppen de grond in gaan, kleurt het Nederlandse hoofdwegennet oranje en geel van de hesjes. Elke maand starten er gemiddeld twee projecten. De automobilist zal merken dat er gewerkt wordt!

Het wordt een bijna militaire operatie, die we zo tactisch mogelijk voorbereiden. We doen er alles aan de overlast zoveel als mogelijk is te beperken.

· We zorgen voor regie en samenhang in de planning, zodat het werk zo gestroomlijnd mogelijk verloopt en omleidingsroutes goed bereikbaar zijn.
· We prikkelen aannemers om klussen met zo weinig mogelijk overlast uit te voeren. Dat doen we door hinderbeperking als criterium mee te nemen in de aanbesteding van werken.
· We stimuleren mensen om de spits te mijden, om te kiezen voor alternatief vervoer of om wat meer vanuit huis te werken.

Op dat laatste gebied heb ik interessant nieuws. Rijkswaterstaat heeft vorige maand onderzoek laten doen naar het reisgedrag van werkende mensen en hun bereidheid om thuis te werken.

Uit dat onderzoek (uitgevoerd door Motivaction onder 500 respondenten) blijkt dat twee op de drie werkende Nederlanders thuiswerken een geschikt middel vindt om files te vermijden. Een derde van de ondervraagden werkt al een of meer dagen thuis.

Natuurlijk is deze oplossing niet voor iedereen een optie. Maar dit onderzoek geeft wèl aan dat deze manier van file-mijden nog het nodige potentieel heeft. Daarom start ik een campagne om werkgevers en werknemers meer bewust te maken van de mogelijkheden van thuiswerken.

En dat is nog niet alles. Vandaag gaat óók de campagne “30 schoppen de grond in”van start. Daarin informeren we de weggebruikers over alle werkzaamheden van de Spoedaanpak.

Via spotjes op tv en radio, via internet (van A naar Beter.nl) en via SMS en Twitter worden mensen geïnformeerd over alle wegwerkzaamheden en de gevolgen daarvan voor de bereikbaarheid. Zo kan iedereen het komende drukke jaar goed geïnformeerd op pad. Zo dadelijk krijgt u de primeur van de tv-spot.

We vragen het nodige van ieders geduld. Maar mensen, wat wordt het prachtig straks als we op heel veel beruchte fileplekken in dit land weer beter kunnen doorrijden.
Eerder op het werk,
eerder bij de klant,
eerder thuis,
minder uitstoot door langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
Dáár doen we het voor.

Ik wens de mensen van Rijkswaterstaat en van Dura Vermeer heel veel succes de komende maanden. Ik ben blij dat Alexander Sakkers, Bernard Wientjes en Elco Brinkman hier zijn om hun betrokkenheid te tonen.

Op 23 september, toen de eerste schop van de Spoedaanpak de grond in ging, kreeg ik deze schop van Bernard Wientjes. Die gaan we zo direct gebruiken.

Elco Brinkman heeft alvast een exemplaar meegenomen voor het volgende evenement. Want we gaan door! Heel Nederland gaat het merken. Daarom nu éérst de tv-spot “30 schoppen de grond in”.