Kunstsector en bedrijfsleven verdienen volwassen en volwaardige relatie
'Kunst kan van grote waarde zijn voor het bedrijfsleven, ook buiten de traditionele sponsorrelaties'. Dat benadrukte staatssecretaris Heemskerk dinsdag 8 december 2009 bij de bijeenkomst over 'Bedrijfsleven en Kunstsector' van VNO-NCW en Holland Art Cities. 'De kunstsector kan veel betekenen voor het Nederlands bedrijfsleven. Maar het is geen vanzelfsprekende alliantie. Het bedrijfsleven en de kunstsector moeten op zoek naar nieuwe samenwerkingsvormen', aldus Heemskerk.
Kunst kan bijdragen aan oplossingen voor bedrijfsproblemen. Bijvoorbeeld DSM in Delft wilde industriële producten op een innovatieve manier sneller op de markt krijgen. Kunstenaren creëerden 'A room with a view': een ruimte die mensen inspireert en helpt de luiken open te zetten voor creatieve ideeën. Op deze manier kan het bedrijfsleven profiteren van de creativiteit van kunstenaars. In Nederland wordt industrieel erfgoed ook steeds vaker benut voor de kunsten en de creatieve industrie. Denk aan de Westergasfabriek in Amsterdam, Strijp S in Eindhoven en de Creative Factory in Rotterdam.
Het kunst- en cultuurevenement Holland Art Cities is ook een goed voorbeeld van samenwerking in verschillende branches. Door de alliantie tussen de kunstsector en de toerismebranche zijn inmiddels vele tentoonstellingen georganiseerd, dit resulteerde in 1,8 miljoen bezoekers in negen maanden tijd. De Holland Art Cities tentoonstellingen worden met het cijfer acht goed gewaardeerd door de bezoekers. Dit is een goede reclame voor Nederland, en het stimuleert buitenlandse toeristen om Nederland opnieuw te bezoeken.