Zeeschepen aan kade verplicht op schone brandstof
Met ingang van 1 januari 2010 zijn zeeschepen die aan de kade liggen verplicht schone brandstof te gebruiken. Deze bepaling uit de Europese Zwavelrichtlijn geldt vanaf die datum voor alle havens in de Europese Unie. Als gevolg van deze maatregel zal de luchtkwaliteit in havengebieden verbeteren.
Zeeschepen die in havens aan de kade liggen verbruiken brandstof voor activiteiten zoals het koelen en lossen van lading en het verwarmen van onderkomens. Dat gebeurt nu nog met brandstof die veel zwavel bevat. Schepen dragen dan ook in belangrijke mate bij aan luchtvervuiling in en om havens. De Europese Zwavelrichtlijn verplicht schepen na de jaarwisseling gebruik te maken van brandstof met 93 procent minder zwavel dan nu.
Door deze schonere brandstof zal de uitstoot van zwaveloxiden en fijnstof verminderen. Berekeningen van DCMR Milieudienst Rijnmond, wijzen uit dat de bijdrage van de zeevaart aan de lokale fijnstof-concentratie nabij de havens met 8 tot 22 procent kan afnemen. De luchtkwaliteit in de – veelal dichtbevolkte - havengebieden zal hierdoor verbeteren.
Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat is verheugd over het van kracht worden van deze bepaling: “Dankzij deze regeling zullen zeeschepen een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de luchtverontreiniging. Eén van de doelstellingen uit mijn Beleidsbrief Zeevaart”.
Geldt deze bepaling alleen voor havens, in de tweede helft van volgend jaar zullen ook de internationale milieuregels voor schepen op zee worden aangescherpt. Zo moet vanaf juli 2010 in speciale emissiegebieden, zoals de Noordzee en Oostzee, 33 procent minder zwavel in brandstof zitten dan nu het geval is. Naast deze maatregelen voor Noordzee en Oostzee is afgesproken dat er vanaf 2012 ook wereldwijd minder zwavel in brandstof mag zitten. Daarmee wordt het gebruik door zeeschepen van sterk vervuilende residuale brandstof, een teerachtig afvalproduct van de petroleumindustrie, aan banden gelegd.
Naast deze maatregelen voor scheepsbrandstoffen wordt in de toekomst ook de uitstoot door scheepsdieselmotoren teruggedrongen. Vanaf 2011 wordt de emissienorm voor stikstofoxide voor nieuwe motoren 20 procent strenger dan nu. Vanaf 2016 moeten nieuwe motoren in speciale regionale gebieden voldoen aan normen die 80 procent strenger zijn. Deze regionale norm moet ook voor de Noordzee gaan gelden.