Papierloos Eurovignet in 2008
In de tweede helft van 2008 wordt het papieren Eurovignet vervangen door een elektronisch vignet. Dit leidt voor de transporteur tot een aantal voordelen: minder administratieve lasten en minder vrachtauto’s die stil gezet worden voor een controle.
In het nieuwe systeem is het niet langer nodig dat transporteurs het papieren vignet in hun voertuigen hebben. Een elektronische boeking is voldoende. Hiermee vervalt de bewaarplicht voor de transportondernemer. Nederlandse transportondernemers kunnen de elektronische boeking verrichten via de bestaande verkooppunten en door middel van een nieuwe voorziening via internet. Na deze boeking kan men meteen de weg op. Ook in andere landen blijft het bestaande verkoopnetwerk bestaan.
Voor de controle op de aanwezigheid van een Eurovignet is het straks niet langer nodig om vrachtwagens staande te houden. De controle-instanties kunnen via een centraal databestand online vaststellen of voor een voertuig een geldige boeking is gedaan. De handhaving zal naar verwachting efficiënter verlopen omdat alleen vrachtauto's waarvoor nog niet is betaald, stil gezet zullen worden.
In Nederland wordt op basis van het Eurovignetverdrag belasting van zware motorrijtuigen geheven. Vrachtwagens van twaalf ton of meer worden belast voor het gebruikmaken van de snelweg. Deze heffing vindt ook plaats in België, Luxemburg, Denemarken en Zweden. Als bewijs van betaling worden eurovignetten voor de periode van een dag, week, maand of jaar verstrekt.
De invoering van het elektronische Eurovignet past in het beleid van Staatssecretaris De Jager om regelgeving voor burgers en bedrijfsleven te vereenvoudigen.