Ondertekening Convenant Transportcriminaliteit
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Het is de nachtmerrie van iedere chauffeur: wakker worden en merken dat het zeil van je vrachtwagen is opengesneden en dat je lading ontbreekt. Terugkomen bij een parkeerplaats en merken dat je vrachtwagen er niet meer staat.
Volgens een Europees onderzoek van de International Road Transport Union wordt jaarlijks 1 op de 25 chauffeurs het slachtoffer van diefstal. Bij àlle chauffeurs hangt het constant als een dreigende wolk boven het hoofd. Het gaat niet alleen om de materiële schade. Want ook de mentale schade is groot als je midden in de nacht op een donkere parkeerplaats beslopen en bestolen wordt.
Het moet afgelopen zijn met de transportcriminaliteit. Onze chauffeurs verdienen betere bescherming. Daar werken we met z’n allen hard aan. De verladers, vervoerders en verzekeraars. Maar ook de exploitanten van parkeerplaatsen die veiligheidsmaatregelen nemen. De politie en de Rijksoverheid.
Ook ìk ben als minister van Verkeer en Waterstaat medeverantwoordelijk voor de chauffeurs. Daarom doe ik alles wat ik kan om transportcriminaliteit te stoppen:
1) Ik heb een top 20 gemaakt van de meest onveilige verzorgingsplaatsen van Nederland. We knappen deze parkeerplaatsen op en zorgen voor licht, zicht en soms ook camerabewaking. We richten de rustplaatsen zó in dat chauffeurs er rustig durven slapen. Begin volgend jaar zijn al deze 20 verzorgingsplaatsen gereed.
Bij Eindhoven is op een aantal parkeerplaatsen cameratoezicht geplaatst. Dit blijkt effectief te zijn; sindsdien zijn er geen vrachtwagens op deze parkeerplaatsen bestolen.
Vorige week heb ik de vernieuwde verzorgingsplaats aan de A67 bij Venlo geopend. Rijkswaterstaat heeft dit grensemplacement helemaal opnieuw ingericht. De parkeervakken zijn efficiënter ingedeeld zodat de vrachtwagens beter in het zicht staan. De verlichting is sterk verbeterd. En er is cameratoezicht, iets waar we de afgelopen tijd positieve ervaring mee hebben opgedaan.
2) We zorgen er samen met andere partijen voor dat parkeerplaatsen een certificaat krijgen dat aangeeft hoe veilig ze zijn. Zo weten chauffeurs, verladers en verzekeraars waar de vrachtwagens het veiligst kunnen pauzeren.
3) Ik heb er in Brussel op aangedrongen dat de rij- en rusttijdenwet flexibel wordt nageleefd, zodat chauffeurs bij calamiteiten mogen doorrijden naar een veilige parkeerplaats. Want als wegen verstopt raken doordat er een tunnel onder water of een weg geblokkeerd is, dan moeten chauffeurs toch door kunnen rijden naar een veilige plaats om te overnachten. De Europese Commissie was het met mij eens en heeft een richtlijn opgesteld die dit het mogelijk maakt.
We zijn dus op de goede weg. Maar de diefstal is hardnekkig en de schade groot. Met het convenant dat wij vandaag ondertekenen bouwen we verder aan de veiligheid van verzorgingsplaatsen. Volgend jaar kom ik met een beleidsvisie verzorgingsplaatsen, waarin we onze ervaring met het opknappen van de twintig onveiligste parkeerplaatsen meenemen.
Er blijft nog veel te doen. Maar hier zitten partijen om de tafel die staan te popelen om korte metten te maken met vrachtwagendiefstal. Staatssecretaris Heemskerk als voortrekker van dit convenant, minister Hirsch Ballin, Alexander Sakkers en alle andere ondertekenaars. Laten we met elkaar afspreken dat wij niet rusten voordat onze chauffeurs onbezorgd op onze parkeerplaatsen de ogen kunnen sluiten.