Beantwoording kamervragen over archivering Belastingdienst

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA ‘S-GRAVENHAGE

2060708510 (1 maart 2007)

Ons kenmerk: DGB 2007-01220 U

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) over de onzorgvuldige wijze van archivering door de Belastingdienst.

Hoogachtend,

De Staatssecretaris van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager

2060708510

Vragen van het lid Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) aan de staatssecretaris van Financiën over de onzorgvuldige wijze van archivering door de Belastingdienst. (Ingezonden 1 maart 2007)

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem? 1)

Antwoord op vraag 1

Ja.

Vraag 2

Is de wijze van archivering, zoals die in dit geval door de Belastingdienst heeft plaatsgevonden, in overeenstemming met de daartoe voor de Belastingdienst geldende wettelijke bepalingen, en met name het bepaalde bij of krachtens de Archiefwet 1995?

Vraag 3

Is hier sprake geweest van een incident, of komt het vaker voor dat de Belastingdienst relevante papieren documenten vernietigt zonder dat de volledige inhoud daarvan op een andere (bijvoorbeeld elektronische) gegevensdrager is overgebracht?

Vraag 4

Indien dit vaker voorkomt, op welke schaal gebeurt dit dan en in welke gevallen? Op welke termijn worden dan de papieren documenten vernietigd?

Vraag 5

Indien sprake is van een meer structurele handelwijze van de Belastingdienst, deelt u dan de mening dat dit een onjuiste wijze van handelen betreft? Zo ja, welke maatregelen bent u bereid te nemen om hierin verandering te brengen?

Antwoord op vragen 2 tot en met 5

De essentie van de vragen is of de Belastingdienst zich houdt aan de wettelijke bewaartermijn die geldt voor aangiftebiljetten. Het is zeker niet gebruikelijk dat de Belastingdienst relevante documenten voortijdig, dat wil zeggen voor het verstrijken van de wettelijke termijn, vernietigt. De bewaartermijn voor aangiften bedraagt zeven jaar. Ook in de zaak waar de uitspraak op ziet, waren de papieren documenten nog beschikbaar. Echter niet op het desbetreffende Belastingkantoor, maar in het Centraal Archief Belastingdienst in Apeldoorn. Er is in deze zaak wat betreft de archivering dan ook geen sprake van een onjuiste handelwijze.

1) nr. 04/01547, 29 januari 2007