Beantwoording kamervragen huurtoeslag

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA ‘S-GRAVENHAGE

Uw brief (Kenmerk) 30 januari 2007 (2060706580)

Ons kenmerk: DGB 2007-599 U

Geachte voorzitter,

Hierbij doe ik u, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Depla (PvdA) over problemen bij het automatisch continueren van de huurtoeslag.

Hoogachtend,

De minister van Financiën, ad interim

mr.drs. J.G. Wijn

2060706580

Vragen van het lid Depla (PvdA) aan de ministers van Financiën en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over problemen bij het automatisch continueren van de huurtoeslag. (Ingezonden 30 januari 2007)

Vraag 1

Is het waar dat bij een groot aantal huurders de huurtoeslag in december 2006 ten onrechte is stopgezet?

Vraag 2

Is het waar dat een aanzienlijk aantal uitbetalingen van de huurtoeslag is stopgezet, omdat de automatische continuering van de huurtoeslag niet vlekkeloos verloopt? Zo ja, kunt u aangeven bij hoeveel huurtoeslagontvangers dit het geval is?
Zijn er andere oorzaken bij u bekend waardoor de huurtoeslag ten onrechte is stopgezet?

Antwoord op vraag 1 en 2:

In mijn brief van 2 februari jl. heb ik aangegeven dat het proces van automatisch continueren nagenoeg vlekkeloos is verlopen. In ongeveer 1.000 gevallen is de huurtoeslag ten onrechte niet gecontinueerd. Met deze groep treedt de Belastingdienst/Toeslagen in contact om de situatie recht te zetten.

Vraag 3

Is het waar dat deze huurders door de Belastingdienst wordt aangeraden de huurtoeslag opnieuw aan te vragen? Bent u op de hoogte van het feit dat deze huurders door het opnieuw aanvragen van huurtoeslag zeker drie maanden lang geen huurtoeslag ontvangen?

Vraag 5

Hebben huurders waarvan de huurtoeslag ten onrechte is stopgezet, recht op een spoedbetaling? Zo ja, binnen welke termijn wordt de spoedbetaling overgemaakt? Kunt u aangeven op welke wijze huurders geïnformeerd worden over de mogelijkheid van een spoedbetaling wanneer de huurtoeslag is stopgezet?

Antwoord vraag 3 en 5:

In die gevallen waar de huurtoeslag ten onrechte is stopgezet, zal de Belastingdienst het initiatief nemen om dit recht te zetten. De huurder wordt hierover geïnformeerd. De huurder hoeft zelf geen actie te ondernemen.

In de gevallen dat de huurtoeslag terecht is stopgezet en nadien opnieuw recht is ontstaan op huurtoeslag moet de huurder een nieuwe aanvraag indienen. Deze aanvragen worden binnen de wettelijke termijn van acht weken afgehandeld.
Voor deze huurders geldt overigens dat als zij in financiële problemen komen een spoedbetaling kan worden aangevraagd. Na de betalingsopdracht door de Belastingdienst, is de spoedbetaling binnen vijf tot tien werkdagen bijgeschreven op het rekeningnummer van de huurder.
Ook de Hulp- en Informatiepunten (HIP’s) kunnen namens de huurder bij B/T een spoedbetaling aanvragen.
Huurtoeslaggerechtigden worden geïnformeerd over de mogelijkheid van een spoedbetaling indien zij contact opnemen met de Belastingtelefoon.

Vraag 4

Is er bij het inrichten van het proces voor automatische continuering voor de huurtoeslag rekening gehouden met een te accepteren foutmarge? Zo ja, hoe hoog is deze foutmarge?

Antwoord vraag 4

Nee.

Vraag 6

Kunt u deze vragen uiterlijk twee dagen voor het Algemeen Overleg huurtoeslag (7 februari 2007) beantwoorden.

Antwoord vraag 6

Ja.