Frontdesk Slachtofferloket
De unieke ruimtes in het Haagse Paleis van Justitie moeten er voor zorgen dat slachtoffers en daders niet meer in één ruimte hoeven te verblijven, voordat ze in de rechtzaal moeten verschijnen.
Toespraak door minister Hirsch Ballin van Justitie bij opening frontdesk Slachtofferloket Den Haag d.d. 7 december 2009.
“Slachtoffers van bijzaak naar hoofdzaak”. Dat is de naam van een visiedocument van het College van Procureurs-Generaal. Het is de kortste samenvatting van een goede kijk op slachtofferzorg. Een visie die ik volledig onderschrijf. Maar de vertaling daarvan naar een strafrechtsketen die zich vooral op verdachten en daders richt, dat is niet altijd eenvoudig. Ik ben daarom blij met uw uitnodiging voor de opening van de frontdesk van het Slachtofferloket hier in Den Haag. Dat geeft me de iets te vertellen over het belang van slachtofferloketten en de rol van het Slachtofferloket Den Haag in de landelijke ontwikkelingen.
Zoals u wellicht weet staat volgende week de behandeling van het wetsvoorstel over slachtoffers op de agenda van de Eerste Kamer. Dat voorstel wil het slachtoffer een duidelijke plaats in het strafproces geven. De frontdesk van het slachtofferloket in Den Haag is een bewijs van deze toenemende zichtbaarheid en mondigheid van slachtoffers.
Den Haag is gestart met het Slachtoffer Informatie Punt, een loket waar drie organisaties - politie, Openbaar Ministerie en Slachtofferhulp Nederland - in nauwe samenwerking slachtoffers informeren en ondersteunen. Veel slachtoffers krijgen slechts één keer in hun leven te maken met het strafproces en voor hen is vaak niet duidelijk waar ze met hun vragen terecht kunnen. Het slachtofferloket wil aan die onduidelijkheid een einde maken. Het slachtoffer kan hier terecht met alle vragen over en rond het strafproces. Je zult maar, net als Sofia van 19 in de snackbar overvallen zijn. Welke rechten heb je dan? Wat mag je in de rechtszaal zeggen? Bij wie kun je je emoties kwijt? Haar verhaal kunt u lezen in de Vetverkeerdkrant.
Ook op andere plaatsen in het land zijn slachtofferloketten opgezet, onder verschillende namen. Vier daarvan fungeren momenteel als proefproject voor een vernieuwd slachtofferloket. De bedoeling is dat medio 2011 alle arrondissementen over zo’n zelfde loket beschikken zodat slachtoffers een duidelijk aanspreekpunt hebben tijdens het strafproces.
Bij de ontwikkeling van dat vernieuwde loket is nadrukkelijk gekeken naar de werkwijze hier in Den Haag en het Slachtoffer Informatie Punt is daar dan ook nauw bij betrokken.
Met de opening van de frontdesk komen rechtbank, gerechtshof, arrondissementsparket en ressortsparket in Den Haag tegemoet aan de eis van het Kaderbesluit van de Europese Unie voor een aparte wachtruimte voor slachtoffers. Maar er gebeurt hier meer. Vanuit de frontdesk wordt ook ondersteuning geboden en informatie verstrekt. Een prima voorbeeld van het versterken van de positie van het slachtoffer. Deze speciale ruimte voor slachtoffers - direct bij binnenkomst van het paleis van justitie - is het zichtbare bewijs dat slachtoffers van bijzaak hoofdzaak zijn geworden.