Handhaving hoort bij eerlijke kilometerprijs
Een eerlijke kilometerprijs is een kilometerprijs waarbij iedereen eerlijk betaalt voor wat hij heeft gereden. Wie rijdt zonder te betalen, draagt als ‘free rider’ immers niet bij aan de kosten van aanleg en onderhoud van infrastructuur, terwijl hij wel gebruik maakt van de weg. Daarom zijn in het voorstel voor de Wet kilometerprijs maatregelen opgenomen waarmee de wet kan worden gehandhaafd.
Wie rijdt met een kapot kastje zonder dat te melden aan de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), is in overtreding. Daarvoor is in de wet een maximale straf genoemd van 18.500 euro boete. In de praktijk zal de sanctie veel lager zijn. Het is aan het Openbaar Ministerie een sanctiebeleid te ontwikkelen ten aanzien van dit soort overtredingen.
Wie doelbewust met het kastje knoeit om de verzending van het aantal gereden kilometers te verstoren, pleegt een misdrijf. Daarvoor gaan dezelfde maximale straffen gelden als voor mensen die met technische ingrepen of valse signalen gratis gebruik maken van een dienst die via telecommunicatie wordt aangeboden. Denk hierbij aan betaaltelevisie, mobiele telefonie of toegang tot internet. De maximale boete hiervoor is 74.000 euro. In de praktijk wordt deze maximale straf echter zelden uitgedeeld.
Gevangenisstraf zal naar verwachting alleen aan de orde zijn bij verstoringsacties met professionele apparatuur die ook ernstige hinder bezorgen aan hulpdiensten.