"Dit kunnen wij"

Nu het volledige aanbod voor mensen met een handicap is beschreven, weten professionals en cliënten precies wat Pluryn doet. Bovendien is de organisatie nu goed voorbereid op het werken met zorgzwaartepakketten. Een gesprek over een uniek handboek met manager Marian Draaisma en coördinator Wilna van Bruggen.

Zorgzwaartebekostiging

Pluryn ondersteunt mensen met een handicap bij wonen, werken, leren en vrije tijd. Dit brede aanbod heeft Pluryn nu handzaam en overzichtelijk 'verpakt' in een handboek met twee delen. Het eerste deel beschrijft de volledige organisatie en de relevante wet- en regelgeving. Deel twee omvat de tien doelgroepen van Pluryn, met voor elke doelgroep het productenaanbod. Volgens Marian Draaisma, manager marketing en communicatie, is deze aanpak uniek. "Ik ken geen andere aanbieder die het zo doet, en dus zo transparant is."

Transparent

Hoe draagt Pluryns handboek bij aan transparante zorg? Draaisma: "Met het handboek laten we zien 'dit kunnen wij'. En wat er niet in staat, leveren we dus niet. Duidelijker kun je niet zijn, het is heel transparant." Draaisma benadrukt wel dat het maken van zo’n handboek alleen mogelijk is als de informatie al in de organisatie aanwezig is. "We hebben alles verzameld en samengevoegd. In vierenhalve maand was het klaar."

Doorstroom

Wilna van Bruggen, coördinator van het centrale klantenbureau, was een van de schrijvers. Als geen ander weet Van Bruggen welke producten Pluryn biedt. Zes decentrale klantenbureaus vormen samen de 'voordeur' van de organisatie. Daar worden de vraag van de cliënt en het aanbod van Pluryn gematcht. Een van Van Bruggens taken is signaleren of er veranderingen optreden in de aanmeldingen. Van Bruggen: "Het handboek is vooral bestemd voor professionals, verwijzers als Bureau jeugdzorg, MEE, collega-instellingen, het Leger des Heils. Maar tegenwoordig gaan cliënten of hun verwanten ook vaak zelf 'shoppen'. Daarom is het handboek ook digitaal beschikbaar, via onze website."

Zorgzwaartepakketten

Was de invoering van zorgzwaartebekostiging de aanleiding voor het handboek? "Nee", zegt Van Bruggen. "Het was misschien een duwtje, maar meer niet. Vooralsnog heeft zorgzwaartebekostiging alleen betrekkingen op wonen, dat is slechts een deel van ons aanbod. Bij die onderdelen melden we natuurlijk wel welke ZZP nodig is." Wat zorgzwaartebekostiging betreft is het handboek een eerste stap, de basis die de producten helder in kaart brengt. "We gaan nu zorgarrangementen beschrijven, met zorgzwaartepakketten als uitgangspunt. Het voordeel is: als er straks ZZP's voor extramurale zorg komen, staan ook die producten al op een rijtje."

Zorgarrangement

Waarin verschilt een zorgarrangement van het productenaanbod in het handboek? "Zorgarrangementen hebben een ZZP als uitgangspunt en treden meer in detail", legt Van Bruggen uit. "We voeren de transparantie dus nog een stapje verder." "En we gaan in op de kwaliteit van het aanbod", vult Draaisma aan. "Ook dat is een belangrijk onderdeel van zorgzwaartebekostiging."

Kanttekening

Van Bruggen en Draaisma staan positief tegenover de doelstellingen van zorgzwaartebekostiging, zoals transparantie en prestatiebekostiging. Maar een kanttekening hebben ze ook: "De administratieve rompslomp is enorm. Instellingen moeten alles verantwoorden, tot in detail. Soms lijkt het wel of er wantrouwen heerst, dat zorgaanbieders er zoveel mogelijk uit proberen te slepen. In de praktijk gebeurt dat maar zelden."

Ook benieuwd naar het handboek van Pluryn? Kijk op www.pluryn.nl .