Voorbereidende werkzaamheden de Groene Loper
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Ik wil u allemaal hier graag van harte welkom heten.
Een speciaal woord van welkom aan eurocommissaris Tajani. Antonio, we zijn vereerd dat je de moeite hebt willen nemen om hier naartoe te komen en dat we dit bijzondere moment kunnen beleven in jouw gezelschap. Het verheugt me buitengewoon dat je eurocommissaris blijft. Ik wil je daarmee graag van harte gelukwensen. Maar ik feliciteer ook ons allemaal, omdat we de komende jaren kunnen blijven profiteren van jouw kwaliteiten.
Het is vandaag een mooie dag voor Maastricht, de linking pin tussen Nederland en Europa. We vieren vandaag samen met eurocommissaris Tajani dat de Europese Commissie 15 miljoen euro bijdraagt aan het grote werk aan de A2 door deze verbindende stad.
Ik ben heel gelukkig met die Europese steun, die ten goede komt aan deze mooie stad en aan het verkeer tussen ons land en de rest van Europa. Europa en Nederland maken schouder aan schouder werk van eersteklas verbindingen.
Wie aankomt in Maastricht ziet de Europese vlaggen al wapperen. Maastricht is een internationaal knooppunt. Ik merkte onlangs nog op tegen meneer Tajani hoe treurig het is dat je op de doorgaande route van Rome naar Amsterdam op één plek tot stilstand komt voor een rood verkeerslicht.
Antonio, ik vertelde de mensen hier hoe wij het erover hebben gehad dat je tussen Rome en Amsterdam uitgerekend hier in Maastricht stil komt te staan voor een rood stoplicht.
Een rood stoplicht beste mensen, midden in dit symbool van een verenigd Europa.
Dat kan niet. Die vertraging moet weg. Maastricht moet voorúit! Het moet anders, het kan anders en het wordt ook anders.
We zetten hier een groots project neer van zes kilometer stedelijke ontwikkeling.
We steken er veel geld in. Europa, het Rijk en de regio investeren gezamenlijk bijna 700 miljoen euro.
En we zetten er vaart achter.
Vlak voor de zomer heb ik hier bekend gemaakt dat Avenue 2 met zijn plan De Groene Loper met een gestapelde tunnel en een groene boulevard de opdracht voor dit grote project had gekregen. En vandaag, als beloofd nog voor het einde van het jaar, beginnen de voorbereidende werkzaamheden.
De tunnel onder de A2 – klaar in 2016 – biedt een oplossing voor de doorstroming op de A2, de bereikbaarheid en de ontwikkeling van Maastricht en zorgt voor minder overlast, minder luchtvervuiling en meer veiligheid.
Het werk hier in Maastricht staat niet op zichzelf. Het is een van de majeure projecten aan de A2, de belangrijkste noord-zuidverbinding van ons land. U weet, we bouwen ook een tunnel bij Utrecht, een tunnel óp het land waarmee we al ver gevorderd zijn. En zo steken we op verschillende plekken langs de A2-corridor de schop de grond in om het vervoer van mensen en goederen ruim baan te geven.
Juist nu we economisch een moeilijke tijd doormaken, wil ik extra vaart zetten achter oplossingen voor de grote verkeersproblemen. Dat is goed voor de werkgelegenheid en goed voor de toekomst van ons land in Europa. Als de economie straks weer op volle toeren draait, staat Nederland vooraan om Europa te bedienen als land van internationale verbindingen.
Antonio, ik vind het een grote eer om met jou samen de voorbereidende werkzaamheden te starten. Over een paar jaar ligt hier een Groene Loper. Wij walsen samen een stuk van de ondergrond. Je zou kunnen zeggen dat we samen de weg effenen voor ontwikkeling van de mobiliteit en het dagelijks leven in deze prachtige stad.
Daarna onthul ik een gedenksteen voor jou, om iedereen die hier straks over de Groene Loper flaneert te herinneren aan de steun die we dankzij jou uit Europa hebben gekregen.