Verburg: "We moeten weer gewoon eten"

Grote supermarkten moeten een klimaat scheppen waarin consumenten gestimuleerd worden om over te stappen op duurzaam geproduceerd voedsel. Die oproep aan supermarkten deed minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gisteren tijdens het slotdebat over de toekomst van de landbouw en ons voedsel in de Rode Hoed in Amsterdam.

Verburg roemde supermarktketens als Jumbo en Plus die al "mooie duurzame initiatieven" laten zien, en riep andere supermarkten op dit voorbeeld te volgen. "Ik weet dat Albert Heijn daar ook mee bezig is. Maar de roep van Albert Heijn om een wet Duurzaamheid heeft mij wel verbaasd. Juist een supermarkt als Albert Heijn - toch een belangrijk referentiepunt van veel Nederlanders - kan er met haar marktpositie direct voor zorgen dat nog veel meer gezinnen hun boodschappenmandje vullen met eten dat met respect voor mens, dier en milieu is gemaakt", aldus Verburg.

Tijdens het debat legde Verburg de bal niet alléén bij de supermarkten. Volgens Verburg houdt de overheid graag de regie, maar verwacht zij ook betrokkenheid en inspanning van het bedrijfsleven en van non-gouvernementele organisaties. Verburg verwacht daarom veel van het Platform Verduurzaming Voedsel waarin verschillende partijen in de keten afspraken gaan maken over de verduurzaming van voedsel.

Verburg wees ook op de belangrijke rol die consumenten spelen bij het verduurzamen van ons voedsel. "Bij elke stap -van grond tot mond- moeten we allemaal dezelfde vraag beantwoorden: hoe kan ík bijdragen aan het grotere geheel?" Volgens Verburg moeten mensen weer weten waar hun voedsel vandaan komt en moeten ze de producten die ze op hun bord hebben ook begrijpen. "We moeten het weer gewoon vinden dat we weten wanneer het de tijd is voor de boontjes. Dat de boerenkool pas lekker is als er een nachtje vorst overheen is gegaan."

Om voedsel voor consumenten begrijpelijk te houden zijn duidelijke keurmerken erg belangrijk. Verschillende aanwezigen riepen tijdens het debat daarom op om een einde te maken aan het woud van logo's en keurmerken op verpakkingen van voedingsmiddelen. De informatie op verpakkingen moet eenvoudig, duidelijk, evenwichtig en verantwoord zijn. Verburg deelde deze wens, maar gaf wel aan dat ook hierbij samenwerking tussen ketenpartijen en consumentenorganisaties nodig is.

Naast nieuwsberichten kunt u zich ook abonneren op 'onderwerpen'. Klik daarvoor op abonneren.