Onderzoek naar achterstandspositie kansarme jongens
Staatssecretaris Dijksma laat onderzoek doen naar de ontwikkeling van kansarme autochtone jongens in het basisonderwijs.
Dijksma wil weten of deze groep kinderen vaker te maken krijgen met een achterstandpositie. In het buitenland lijkt dit in toenemende mate te gebeuren. Dijksma wil gaan onderzoeken of dit in het primair onderwijs in Nederland ook een probleem is.
"Uit onderzoek blijkt dat als het om taal- en rekenprestaties gaat, in het basisonderwijs jongens en meisjes gelijk op gaan. Jongens zijn wat beter in rekenen, meisjes in taal. Daarom wil ik gaan bekijken of er op andere terreinen wellicht een verklaring te vinden is. Dan gaan we bijvoorbeeld kijken naar verschillen in concentratie- en doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden die op korte of lange termijn gevolgen hebben voor studievaardigheden", aldus staatssecretaris Dijksma.
Het kabinet zet al extra in op het bestrijden van achterstanden bij veel andere groepen. Zo wordt er geïnvesteerd in schakelklassen en in voorschoolse en vroegschoolse educatie. Ook kunnen scholen ondersteund worden voor het aanbieden voor extra onderwijstijd. Daarnaast ontvangen basisscholen extra geld voor achterstandsleerlingen, gewichtengeld, en krijgen scholen in gebieden met veel uitkeringen en lage inkomens vanaf komend schooljaar nog een extra bedrag voor achterstandsleerlingen.