"Meer vertrouwen maar hogere boetes bij overtredingen door telecombedrijven"
"Telecombedrijven krijgen meer vertrouwen, maar kunnen tegelijkertijd harder worden aangepakt als ze toch over de schreef gaan." Dat zei staatssecretaris Heemskerk op zaterdag 28 november 2009 tijdens de Dag van de Belegger in Amsterdam.
Heemskerk heeft de OPTA verzocht hun boetebeleid in lijn te brengen met dat van de NMa. Dit past in het zogenaamde high trust beleid van het kabinet. High trust draait om meer vrijheid bij het ondernemen, maar tegelijkertijd een hardere aanpak als toch regels (mededinging, consumentenrechten, etc) worden overtreden. Dit beleid geeft de mogelijkheid voor minder controles bij bedrijven die intern maatregelen genomen hebben om overtredingen te voorkomen. Als die maatregelen niet effectief zijn, kunnen hogere boetes worden opgelegd.
In lijn met de high trust gedachte worden met name ernstige mededingingsovertredingen en herhaalde overtredingen zwaarder bestraft. Zo wordt de basisboete (10% van de omzet die een bedrijf gemaakt heeft met de overtreding) straks standaard verhoogd met 25% van de besmette omzet in het laatste jaar van overtreding en kan de resulterende boete nog eens met 500% worden verhoogd als het een zeer ernstige overtreding betreft (nu is dat maximaal 300%). Ingeval van een herhaalde overtreding is het uitgangspunt dat de boete dan nog een keer verdubbeld wordt.
"We vertrouwen erop dat aanbieders van telecomdiensten hun verplichtingen nakomen en netjes zakendoen. Als je een partij vertrouwt, hoeft OPTA ook niet zo vaak te controleren. Maar als het vertrouwen beschaamd wordt, dan moet OPTA hard kunnen straffen. Dat mag wat mij betreft dan ook echt pijn doen. Vandaar ons verzoek," aldus Heemskerk. Het voorstel van Heemskerk sluit aan bij de lijn die OPTA al in 2008 heeft ingezet in haar boetebeleid.