Doorbraak nieuwe sluis Amsterdam
Een nieuwe grote zeesluis die de toegang tot de Amsterdamse havenregio moet vergemakkelijken is een stap dichterbij Vrijdagavond tijdens het jaarlijkse Havengildediner zetten minister Eurlings, havenwethouder Freek Ossel en de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post hun handtekening onder een convenant over de financiering. Eurlings start nu een Planstudie naar de aanleg van de nieuwe sluis.
Het sluizencomplex kent vier sluizen. Via de grootste daarvan, de Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de Amsterdamse haven. Met zijn netto breedte van 45 meter is de sluis te smal voor de brede schepen die tegenwoordig in de container- en bulkvaart worden ingezet. De Amsterdamse haven is de laatste jaren zo hard gegroeid dat de capaciteitsgrens van het sluizencomplex in zicht kwam. Daarnaast is de Noordersluis uit 1929 is op een termijn van 15 tot 20 jaar aan vervanging toe. Daarom is het de wens van bestuurders en ondernemers in de regio om rond 2016 over een nieuwe, en grotere sluis te beschikken.
Financiering
De Nieuwe Sluis is begroot op meer dan 700 miljoen euro als wordt uitgegaan van het formaat 500 bij 65 bij 18 meter (l*b*d). De drie partijen hebben voldoende geld bijeen om te kunnen spreken van “zicht op financiering”. Dit was voor minister Eurlings een noodzakelijke voorwaarde om de laatste procedurele stap te zetten, de zogeheten Planstudie. Die periode zal ongeveer drie jaar duren. Die tijd is nodig om vast te stellen welke afmetingen de sluis moet krijgen, waar hij komt te liggen, welke bouwwijze de meest efficiënte is en of aan alle milieueisen kan worden voldaan. Minister Eurlings verwacht dat de nieuwe sluis nog in 2016 operationeel kan zijn.
Daadkracht
De drie bestuurders zijn blij met deze doorbraak. Eurlings: “Het is na jaren praten tijd voor daadkracht en ambitie. Ik ben verheugd dat we er nu samen voor gaan. De wil is er. De noodzaak is er. En we hebben nu zicht op financiering. Laten we alles op alles zetten om dit voor de regio zo cruciale project snel en goed te realiseren.”
Werk
Wethouder Ossel: “De sluis was een van de voorwaarden om de toekomst van de Amsterdamse haven gezond te houden. En dat is hard nodig. We hebben berekend dat de haven 5.000 extra banen oplevert in 2020. Maar daarvoor moeten ook de grote schepen wel naar Amsterdam kunnen komen. Dankzij de nieuwe sluis wordt dat mogelijk. En dan creëren we ook voldoende schaalgrootte voor investeringen in duurzaamheid.”
Economie
Gedeputeerde Post: “De haven is belangrijk voor de regionale economie. Dankzij de nieuwe zeesluis worden we minder afhankelijk van het weer en getijden en lossen we lange wachttijden op. Distributie, logistiek en industrie zijn belangrijke economische sectoren in het zuidelijke deel van Noord-Holland. Daarvan profiteren niet alleen de inwoners van Amsterdam, maar ook het hele Noordzeekanaalgebied.”