Brief aan de Tweede Kamer over uitkomsten onderzoek invoering GBA als basisregistratie
Afgelopen zomer heeft het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) - onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - onderzoek gedaan naar de stand van zaken bij gemeenten en afnemers (gebruikers). De algemene conclusie bevestigt het beeld zoals geschetst in mijn brief van 9 juni 2009. Opnieuw blijkt dat bij de invoering van de GBA als basisregistratie vorderingen worden gemaakt.
Het algemene beeld is dat 55% van de gemeenten op basis van een eigen analyse aangeeft de GBA als basisregistratie op 1 januari 2010 te hebben ingevoerd. Voor afnemers geldt - eveneens op basis van een eigen analyse - dat naar verwachting 29% de invoering voor de datum van 1 januari 2010 heeft gerealiseerd. Een succesvolle invoering houdt in dat een gemeente of afnemer voor alle publiekrechtelijke taken waarbij persoonsgegevens worden gebruikt, vanaf 1 januari 2010 actuele en authentieke GBA-gegevens gebruikt en hierop terugmeldt indien er sprake is van gerede twijfel.
(...)