Zuiniger rijden beloond
Automobilisten die rijden in een auto met een lage CO2-uitstoot betalen een lager basistarief bij de invoering van de kilometerprijs. Het wordt dus aantrekkelijker te kiezen voor zuiniger modellen.
SUV’s zijn relatief zwaarder en onzuiniger dan andere auto’s. Dat komt tot uiting in het basistarief. Ook tussen SUV’s zijn er verschillen. Een nieuwe BMW X5 (met een CO2-uitstoot van 247 gram per kilometer) heeft een aanzienlijk lager basistarief dan een (in Nederland zeer weinig voorkomende) vier jaar oude Range Rover met een CO2-uitstoot van 389 gram per kilometer.
Om grote verstoringen op de automarkt te voorkomen, gaan automobilisten groepsgewijs over op de kilometerprijs. Een invoering in één klap (met het schrappen van de aanschafbelasting) zou de waarde van tweedehands auto’s enorm onder druk zetten. Dat is een belangrijke reden om te kiezen voor een geleidelijke invoering. De auto’s die overgaan worden aselect gekozen op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken.