In 2009 subsidie voor 15 jongerenprojecten (TSROA)


In 2009 is aan de onderstaande 15 projecten subsidie verleend op basis van de Tijdelijke Subsidieregeling Raakvlak Onderwijs en arbeidsmarkt (TSROA).


Nr

Naam aanvrager

Projectnaam

Inhoud

1

Stichting Plattelands Jongeren Service, Utrecht

Nieuwe wegen, andere banen.

  • Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap op het platteland.
  • Jongeren krijgen gericht via peer-colleges informatie aangereikt over het starten als ondernemer.
  • De peer colleges worden gegeven door andere jongeren die al ondernemer zijn.
2

ROC Friese Poort, Drachten

Jongeren investeren in jongeren

  • Gericht op jongeren met complexe problemen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs of al zijn uitgevallen.
  • Met het inzetten van tutors (hbo-studenten en oudere mbo’ers) krijgen de probleemjongeren een rolmodel of coach aangeboden.
  • De tutor staat de jongere bij met raad en daad.
3

De Bolster, Groningen

Voorportaal werkomgeving

  • Studerende jongeren (hbo) interesseren voor het VSO en PRO onderwijs.
  • De jongeren in het vso en praktijkonderwijs geven voorlichting aan de hbo-studenten om te bevorderen dat de kennis over laagopgeleide jongeren met een wajong achtergrond toeneemt.
  • Dit moet de kans vergroten dat hbo’ers in de toekomst kiezen voor een baan in het vso en praktijkonderwijs.
4

Alfa college, Groningen

Meet and Greet

  • Methodiek ontwikkeling die vsv vermindert en
    duurzaam perspectief biedt aan jongeren met gedragsproblemen en of cognitieve leerproblemen.
  • Deze jongeren volgen de opleiding tot Horeca-assistent op niveau 2.
  • De opleiding is in een voor jongeren veilige omgeving van een speciaal door het ROC daartoe ingerichte eetcafé.
5

Stichting Free-XS, Dronten

Verbouw jongeren ontmoetingsboot Free-XS

  • Het realiseren van een jongeren ontmoetingsplek en jongeren informatiepunt.
  • Concreet verbouwen de jongeren de boot onder begeleiding van vakmensen.
  • Door de concrete werkzaamheden (plafond monteren, vloer leggen, keuken en bar installeren) maken de jongeren kennis met disciplines die ze later op de arbeidsmarkt kunnen inzetten.
6

JOBSTAP, Oosterbeek

Focus op ons

  • Gericht op jongeren met beperkingen in het vso en praktijkonderwijs.
  • Jongeren maken een eigen voorlichtingsfilmpje en leren daarmee inzicht krijgen in eigen talent, mogelijkheden en beperkingen.
  • Het filmpje is bedoeld voor presentatie aan werkgevers en hen te wijzen op de arbeidsmogelijkheden van deze potentiële jonge werknemers.
7

ROC Zadkine, Rotterdam

Jonge moeders voor jonge moeders

  • Het Zadkine Leerflexpunt gaat jonge moeders die op zoek zijn naar een leerbaan of stageplaats actief begeleiden naar de werkgevers.
  • Het Leerflexpunt gaat werkgevers actief informeren over de kansen die de jonge moeders hen bieden, nieuw arbeidspotentieel aanwijzen/aanbieden.
  • De jonge moeders worden ondersteund met plannen en op elkaar laten aansluiten van werk en zorg voor het kind.
8

Stichting De Basisz, Zeewolde

Koffiecorner/Lunchroom Bij de Buuf

  • Gericht op jonge moeders.
  • Combinatie bieden van werk en (kinder)opvang zodat de moeders stappen richting terugkeer naar het onderwijs of een baan kunnen gaan plannen. Korte lijnen zijn er ook met hulpverlenende instanties.
  • In een eerder project ‘Meer dan mama’s’ de doelgroep in beeld gebracht en via koffiemeetings dichter bij nadenken over participatie gebracht.
  • Nu gaan de moeders onder begeleiding zelfstandig een koffiecorner/lunchroom runnen.
9

Stichting PSW,
‘s-Hertogenbosch

Zomerjongeren

  • Jongeren met multi-problemen die in verschillende begeleidingstrajecten zitten dreigen in de zomerperiode terug te vallen in ongewenst gedrag.
  • Het risico dreigt dat zij aangeleerde vaardigheden op die manier teniet doen.
  • Jongeren worden actief betrokken bij het opzetten van activiteiten waarmee ze eigen talenten ontdekken en verkennen welke mogelijkheden zij op de arbeidsmarkt voor zich zelf zien.
10

Stichting Gilde Zorg, Gouda

Wajong Kennisbus 2010

  • Lokaal netwerk rondom wajong jongeren in 4 grote steden wordt in beeld gebracht.
  • Tour met kennisbus waarin de deelnemers in gesprek gaan over onderwerpen die betrekking hebben op de arbeidsparticipatie van de populatie van de Wajong.
  • Bedrijven worden bezocht. Werkgevers en jongeren komen met elkaar in contact en spreken over wensen van beide partijen m.b.t. het verbeteren van de arbeidsparticipatie van deze categorie jongeren.
11

Raad en Daad ism de stichting opleidingsbedrijf VSB, Dordrecht

Jongeren in de steigerbouw

  • Duurzame werving van personeel voor de steigerbouw.
  • Deze sector is onvoldoende bekend bij jongeren en trekt hen minder aan.
  • Door middel van een sportieve link naar de klimsport jongeren met elkaar en onderbegeleiding de basis laten leggen voor arbeidsmarktperspectief in deze sector.
12

Stichting RBO, Groningen

Jongeren in de redactie

  • Jongeren met een beperking krijgen op een leerwerkplek de kans de redactie van een magazine te verzorgen.
  • Het magazine is bedoeld voor jongeren met dezelfde achtergrond en voor partijen die betrokken zijn bij scholing, opleiding en arbeid van jongeren met een beperking.
  • De jongeren krijgen verschillende taken die van hen de nodige inzet vragen (interviewen, fotograferen, verslaglegging, redactie, vergaderen etc,etc).
  • Op deze wijze ontwikkelen de jongeren vaardigheden die in de toekomst van grote waarde kunnen zijn op de arbeidsmarkt.
13

The Colour Kitchen Stichting, Breda

Colour your dreams

  • In Amsterdam Nieuw West worden jongeren door het winnen van een wedstrijd geselecteerd voor een leerbaan in de horeca.
  • Werken en leren wordt gecombineerd. Doel is een kwalificatie voor gastvrouw/heer op niveau 2.
  • Tegelijkertijd ondersteuning bij het zoeken naar een baan in een van de andere vestigingen van de Colour Kitchen.
14

TNO, Hoofddorp

Een zeker zelfbeeld

  • Jongeren uit één buurt (in Deventer) komen samen in dit project.
  • Ze worden getraind in vaardigheden en in het ontwikkelen van competenties waarmee zij:
    • meer vertrouwen krijgen in eigen kunnen
    • problemen kunnen benoemen en kunnen nadenken over oplossingen
    • leren door te zetten en te netwerken bij hun oriëntatie op de arbeidsmarkt
  • Jonge ambassadeurs en coaches worden ingezet zodat de jongeren ondersteund worden door leeftijdsgenoten die wel met succes uit probleemsituaties zijn gekomen en als voorbeeld kunnen dienen.
15

ROC van Amsterdam en Onderwijs Consumenten Organisatie. (OCO), Amsterdam

MBO gidsen 2.0

  • De (oudere) leerlingen stellen een gids samen vanuit hun eigen kennis over en ervaring met allerhande vragen over opleidingsloopbaan en arbeidsmarktoriëntatie.
  • Doel is een gids die jongeren (en hun ouders) beter aanspreekt dan de nu gehanteerde voorlichtingsbrochures.
  • Men gaat diverse mogelijkheden (weblog, chat, peer-workshops) benutten om het voorlichtingsmateriaal zo aansprekend mogelijk te maken voor jongeren zodat zij die ook raadplegen bij vragen en problemen die zij ervaren.