Nr |
Naam aanvrager |
Projectnaam |
Inhoud |
1 |
Stichting Plattelands Jongeren Service, Utrecht |
Nieuwe wegen, andere banen. |
- Stimuleren van zelfstandig ondernemerschap op het platteland.
- Jongeren krijgen gericht via peer-colleges informatie aangereikt over het starten als ondernemer.
- De peer colleges worden gegeven door andere jongeren die al ondernemer zijn.
|
2 |
ROC Friese Poort, Drachten |
Jongeren investeren in jongeren |
- Gericht op jongeren met complexe problemen die dreigen uit te vallen uit het onderwijs of al zijn uitgevallen.
- Met het inzetten van tutors (hbo-studenten en oudere mbo’ers) krijgen de probleemjongeren een rolmodel of coach aangeboden.
- De tutor staat de jongere bij met raad en daad.
|
3 |
De Bolster, Groningen |
Voorportaal werkomgeving |
- Studerende jongeren (hbo) interesseren voor het VSO en PRO onderwijs.
- De jongeren in het vso en praktijkonderwijs geven voorlichting aan de hbo-studenten om te bevorderen dat de kennis over laagopgeleide jongeren met een wajong achtergrond toeneemt.
- Dit moet de kans vergroten dat hbo’ers in de toekomst kiezen voor een baan in het vso en praktijkonderwijs.
|
4 |
Alfa college, Groningen |
Meet and Greet |
- Methodiek ontwikkeling die vsv vermindert en
duurzaam perspectief biedt aan jongeren met gedragsproblemen en of cognitieve leerproblemen.
- Deze jongeren volgen de opleiding tot Horeca-assistent op niveau 2.
- De opleiding is in een voor jongeren veilige omgeving van een speciaal door het ROC daartoe ingerichte eetcafé.
|
5 |
Stichting Free-XS, Dronten |
Verbouw jongeren ontmoetingsboot Free-XS |
- Het realiseren van een jongeren ontmoetingsplek en jongeren informatiepunt.
- Concreet verbouwen de jongeren de boot onder begeleiding van vakmensen.
- Door de concrete werkzaamheden (plafond monteren, vloer leggen, keuken en bar installeren) maken de jongeren kennis met disciplines die ze later op de arbeidsmarkt kunnen inzetten.
|
6 |
JOBSTAP, Oosterbeek |
Focus op ons |
- Gericht op jongeren met beperkingen in het vso en praktijkonderwijs.
- Jongeren maken een eigen voorlichtingsfilmpje en leren daarmee inzicht krijgen in eigen talent, mogelijkheden en beperkingen.
- Het filmpje is bedoeld voor presentatie aan werkgevers en hen te wijzen op de arbeidsmogelijkheden van deze potentiële jonge werknemers.
|
7 |
ROC Zadkine, Rotterdam |
Jonge moeders voor jonge moeders |
- Het Zadkine Leerflexpunt gaat jonge moeders die op zoek zijn naar een leerbaan of stageplaats actief begeleiden naar de werkgevers.
- Het Leerflexpunt gaat werkgevers actief informeren over de kansen die de jonge moeders hen bieden, nieuw arbeidspotentieel aanwijzen/aanbieden.
- De jonge moeders worden ondersteund met plannen en op elkaar laten aansluiten van werk en zorg voor het kind.
|
8 |
Stichting De Basisz, Zeewolde |
Koffiecorner/Lunchroom Bij de Buuf |
- Gericht op jonge moeders.
- Combinatie bieden van werk en (kinder)opvang zodat de moeders stappen richting terugkeer naar het onderwijs of een baan kunnen gaan plannen. Korte lijnen zijn er ook met hulpverlenende instanties.
- In een eerder project ‘Meer dan mama’s’ de doelgroep in beeld gebracht en via koffiemeetings dichter bij nadenken over participatie gebracht.
- Nu gaan de moeders onder begeleiding zelfstandig een koffiecorner/lunchroom runnen.
|
9 |
Stichting PSW, ‘s-Hertogenbosch |
Zomerjongeren |
- Jongeren met multi-problemen die in verschillende begeleidingstrajecten zitten dreigen in de zomerperiode terug te vallen in ongewenst gedrag.
- Het risico dreigt dat zij aangeleerde vaardigheden op die manier teniet doen.
- Jongeren worden actief betrokken bij het opzetten van activiteiten waarmee ze eigen talenten ontdekken en verkennen welke mogelijkheden zij op de arbeidsmarkt voor zich zelf zien.
|
10 |
Stichting Gilde Zorg, Gouda |
Wajong Kennisbus 2010 |
- Lokaal netwerk rondom wajong jongeren in 4 grote steden wordt in beeld gebracht.
- Tour met kennisbus waarin de deelnemers in gesprek gaan over onderwerpen die betrekking hebben op de arbeidsparticipatie van de populatie van de Wajong.
- Bedrijven worden bezocht. Werkgevers en jongeren komen met elkaar in contact en spreken over wensen van beide partijen m.b.t. het verbeteren van de arbeidsparticipatie van deze categorie jongeren.
|
11 |
Raad en Daad ism de stichting opleidingsbedrijf VSB, Dordrecht |
Jongeren in de steigerbouw |
- Duurzame werving van personeel voor de steigerbouw.
- Deze sector is onvoldoende bekend bij jongeren en trekt hen minder aan.
- Door middel van een sportieve link naar de klimsport jongeren met elkaar en onderbegeleiding de basis laten leggen voor arbeidsmarktperspectief in deze sector.
|
12 |
Stichting RBO, Groningen |
Jongeren in de redactie |
- Jongeren met een beperking krijgen op een leerwerkplek de kans de redactie van een magazine te verzorgen.
- Het magazine is bedoeld voor jongeren met dezelfde achtergrond en voor partijen die betrokken zijn bij scholing, opleiding en arbeid van jongeren met een beperking.
- De jongeren krijgen verschillende taken die van hen de nodige inzet vragen (interviewen, fotograferen, verslaglegging, redactie, vergaderen etc,etc).
- Op deze wijze ontwikkelen de jongeren vaardigheden die in de toekomst van grote waarde kunnen zijn op de arbeidsmarkt.
|
13 |
The Colour Kitchen Stichting, Breda |
Colour your dreams |
- In Amsterdam Nieuw West worden jongeren door het winnen van een wedstrijd geselecteerd voor een leerbaan in de horeca.
- Werken en leren wordt gecombineerd. Doel is een kwalificatie voor gastvrouw/heer op niveau 2.
- Tegelijkertijd ondersteuning bij het zoeken naar een baan in een van de andere vestigingen van de Colour Kitchen.
|
14 |
TNO, Hoofddorp |
Een zeker zelfbeeld |
- Jongeren uit één buurt (in Deventer) komen samen in dit project.
- Ze worden getraind in vaardigheden en in het ontwikkelen van competenties waarmee zij:
- meer vertrouwen krijgen in eigen kunnen
- problemen kunnen benoemen en kunnen nadenken over oplossingen
- leren door te zetten en te netwerken bij hun oriëntatie op de arbeidsmarkt
- Jonge ambassadeurs en coaches worden ingezet zodat de jongeren ondersteund worden door leeftijdsgenoten die wel met succes uit probleemsituaties zijn gekomen en als voorbeeld kunnen dienen.
|
15 |
ROC van Amsterdam en Onderwijs Consumenten Organisatie. (OCO), Amsterdam |
MBO gidsen 2.0 |
- De (oudere) leerlingen stellen een gids samen vanuit hun eigen kennis over en ervaring met allerhande vragen over opleidingsloopbaan en arbeidsmarktoriëntatie.
- Doel is een gids die jongeren (en hun ouders) beter aanspreekt dan de nu gehanteerde voorlichtingsbrochures.
- Men gaat diverse mogelijkheden (weblog, chat, peer-workshops) benutten om het voorlichtingsmateriaal zo aansprekend mogelijk te maken voor jongeren zodat zij die ook raadplegen bij vragen en problemen die zij ervaren.
|