Europese commissie geeft groen licht aan baanverlenging Groningen Airport
De Europese Commissie heeft vandaag laten weten dat er geen bezwaren zijn tegen de rijksbijdrage van 18,6 miljoen euro aan Groningen Airport voor de baanverlenging. Hiermee is een volgende stap gezet in het realiseren van een verlengde baan waar ook grotere vliegtuigen kunnen starten en landen. De luchthaven kan zich met een verlengde baan ontwikkelen tot volwaardige speler in de markt. Daardoor krijgen de internationale bereikbaarheid en de economische positie van het noorden van Nederland een nieuwe impuls.
De plannen voor de baanverlenging van 1800 naar 2500 meter zijn in 2001 in een Aanwijzingsbesluit al goedgekeurd door het rijk. Maar in juni 2008 heeft de Raad van State de beslissing op de bezwaren tegen het aanwijzingsbesluit vernietigd. Reden hiervoor was dat de rijksbijdrage van 18,6 miljoen euro voor de baanverlenging volgens de Raad aangemeld had moeten worden in Brussel. De rijksbijdrage was niet eerder aangemeld omdat het ministerie van oordeel was dat de bijdrage volgens de Europese regels geen staatsteun was. De afspraken voor financiering van de baanverlenging dateren namelijk uit een periode waarin de staatssteunregels heel anders waren. Na de uitspraak van de Raad van State is het ministerie in contact getreden met de Europese Commissie die vervolgens de bijdrage heeft onderzocht.
De Europese Commissie heeft naast de bijdrage aan de baanverlenging ook andere bijdragen aan de luchthaven bekeken. Dit gebeurde naar aanleiding van bezwaren van omwonenden. Onder meer ging het hierbij om de financiering van de luchtverkeersleiding op de luchthaven en de bijdrage aan de bouw van de nieuwe vertrekhal. Ook deze bijdragen zijn goedgekeurd.
Met de goedkeuring van de Europese Commissie is een volgende stap gezet naar verlenging van de landingsbaan. Het rijk moet binnen zes weken na vandaag opnieuw beslissen op de geuite bezwaren. In principe kan de verlengde landingsbaan dan in de loop van 2011 in gebruik genomen worden.