Misleidende websites en sms-abonnementen worden aangepakt

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken is blij met de Nederlandse en Europese aandacht voor misleidende sms-diensten en met name de strenge aanpak van misleidende informatie op verschillende websites.


'Er moet stevig worden opgetreden tegen malafide sms-aanbieders,' aldus Heemskerk. 'Er werden al diverse boetes opgelegd in Nederland. De Consumentenautoriteit en de OPTA zullen de komende periode ook scherp blijven toezien op eventuele malafide praktijken. Daarnaast ben ik bezig om de bestaande zelfregulering rond sms-diensten tegen het licht te houden (de sms-gedragscode). Die moet echt scherper om kwetsbare groepen zoals kinderen te beschermen'.

Kinderen en jongeren

De Europese commissie beoordeelde websites op misleidende aanbiedingen voor ringtones, wallpapers of andere sms-diensten. Het onderzoek betrof vooral websites en uitingen die zich richten op kinderen en jongeren. Volgens Heemskerk zijn er nog teveel kinderen de dupe van dit soort misleidende praktijken. 'Daarom is het goed dat ook de Europese Commissie hier bovenop zit.'

Onduidelijkheid, onvolledige en misleidende informatie

Europees commissaris voor consumentenzaken, Meglena Kuneva, maakte dinsdag 17 november 2009 de resultaten bekend. 70% van de websites waar misleidende aanbiedingen werden aangetroffen, zijn inmiddels aangepast. Naar een deel van de websites loopt nog een onderzoek. De grootste problemen die naar voren kwamen waren: onduidelijkheid over de kosten van de dienst, misleidende informatie over de kosten (iets leek gratis en eenmalig, maar bleek een abonnement te zijn) en onvolledige informatie over de aanbieder van de dienst. Hierdoor ontbreken voldoende waarborgen voor consumenten.

Honderden meldingen

In Nederland heeft de Consumentenautoriteit aan dit onderzoek deelgenomen. De genoemde problemen zijn ook in Nederland aangetroffen. ConsuWijzer krijgt maandelijks enkele honderden meldingen over SMS-diensten.

De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding van dit onderzoek verschillende misleidende reclames aangepakt. Te vaak gebeurt het dat SMS-abonnementen via de telefoon worden afgerekend, zonder dat er een voor consumenten duidelijk relatie is tussen de primaire reclame-uiting en dat wat men uiteindelijk krijgt. Dat moet echt anders, aldus Heemskerk. Dus bijvoorbeeld geen ringtone-abonnementen meer via testjes of raadseltjes. Als dit toch gebeurt moeten gedupeerde consumenten snel hun geld terug krijgen en partijen die de regels stelselmatig overtreden moeten sneller dan nu het geval is worden uitgesloten.