Wetsvoorstel kilometerprijs naar de Tweede Kamer
Alle weggebruikers gaan in de komende jaren betalen voor het gebruik van hun auto en niet langer voor het bezit ervan. Dat staat in het wetsvoorstel Kilometerprijs. De Ministerraad is op 13 november akkoord gegaan met het toesturen van dit wetsvoorstel aan de Tweede Kamer.
Kilometerbeprijzing is een belangrijke maatregel voor de sector verkeer en vervoer om de uitstoot van CO2 te reduceren. Naar verwachting zal de kilometerprijs leiden tot een vermindering van de totale uitstoot aan CO2 met 2,2 Megaton in 2020.
In het wetsvoorstel zijn onder andere de tarieven geregeld. Voor elke kilometer wordt een basistarief betaald. Dit tarief is net als nu verschillend voor verschillende categorieën voertuigen: personenauto's, bestelauto's particulier/ondernemer, autobussen en vrachtwagens. Het gemiddelde tarief bedraagt 3 cent bij aanvang en loopt op tot 6,7 cent per km in 2018. De tarieven worden gebaseerd op de absolute CO2-uitstoot van auto’s, maar ook naar fijnstof (afhankelijk van de aanwezigheid van een af-fabriek roetfilter). Hoe schoner en bewuster er gereden wordt, hoe minder men betaalt. Op congestiegevoelige plaatsen kan een hoger spitstarief gaan gelden. De hoogte, tijdsduur en precieze locaties zullen nog nader worden uitgewerkt.
Meer informatie:
Kilometerprijs: meeste mensen gaan minder betalen (Ministerie van Verkeer en Waterstaat)