Onderzoek autobranche en ANWB gebaseerd op onjuiste informatie
In tegenstelling tot wat autobranche en ANWB beweren, zorgt de ombouw van BPM naar CO2-heffing wel degelijk voor een forse CO2-reductie. Daarnaast is de ombouw lastenneutraal: er vindt geen lastenverzwaring plaats.
Autobranche en ANWB beweren in de media dat de CO2-heffing die de BPM geleidelijk zal vervangen niet werkt. Niet alleen de aannames, maar ook de conclusies van dit onderzoek zijn gebaseerd op verkeerde, verouderde en onduidelijke aannames. De CO2-heffing zal volgens de laatste berekeningen zorgen voor een CO2-reductie van 7 procent van de CO2-doelstelling voor de sector verkeer en vervoer en bijdragen aan een significant zuiniger wagenpark.
De ombouw zal lastenneutraal plaatsvinden. De door autobranche en ANWB genoemde ‘lastenverzwaring’ is volstrekt onjuist. Mocht zich tegen alle aannames in toch een lastenverzwaring voordoen, dan is de wet zo vormgegeven dat de tarieven worden aangepast. Er vindt dus geen lastenverzwaring plaats.
De CO2-heffing zal bijdragen aan een totale reductie van 7 procent van de in 2020 voorziene CO2-doelstelling voor de sector verkeer en vervoer. Dit kan worden afgeleid uit recent onderzoek van bureau CE Delft dat één dezer dagen aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden. De branche wil een belasting die over enkele jaren verdwijnt niet meer aanpassen. Maar zelfs als de maatregel in 2020 niet meer geldt, betekent dit nog altijd een aanzienlijke CO2-reductie. Veel van de auto’s die de komende jaren worden verkocht, zullen nog vele jaren na de afschaffing van de BPM rijden.
De branche vindt het een ‘welvaartsverlies’ als consumenten op basis van deze prikkel kiezen voor een andere (zuinigere) auto. Hierbij ontbreekt de onderbouwing. Zoals autobranche en ANWB ook in hun eigen persbericht aangeven, moet de CO2-heffing er juist voor zorgen dat een zuinigere auto aantrekkelijker wordt dan een brandstofslurper. De autokoper zal geen enkel financieel nadeel ondervinden van de keuze voor een zuiniger auto. Sterker nog: hij gaat er op vooruit. Ook voor producenten wordt het aantrekkelijker zuinige auto’s te ontwikkelen. Straks wordt innovatie niet meer bestraft, maar beloond. In het huidige systeem met heffing op catalogusprijs worden dure innovaties om auto’s zuiniger te maken bestraft met een hoge BPM-heffing.
In tegenstelling tot hetgeen de autobranche en de ANWB stellen, staat de invoering van deze andere vormgeving van de BPM niet haaks op de lancering van Anders betalen voor mobiliteit. Sterker nog: de maatregel loopt vooruit op de wens van de Tweede Kamer die heeft gevraagd om een kilometertarief op basis van CO2-uitstoot.
De ombouw van BPM naar CO2-heffing is zowel door de Tweede als de Eerste Kamer aangenomen. Sinds de behandeling in beide Kamers is zelfs gebleken dat de CO2-reductie en daarmee het positieve effect op het milieu, nog groter is dan destijds aangenomen. Het kabinet ziet geen enkele reden om van de invoering af te zien.