Huizinga wil Europese aanpak crisis binnenvaart
De Europese Commissie moet maatregelen nemen om de positie in de binnenvaart in Europa nu en in de toekomst veilig te stellen. Dat stelt staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Commissie. De staatssecretaris pleit er bij de Commissie en andere binnenvaartlanden voor om Europese maatregelen te nemen om vraag en aanbod in de binnenvaart meer op elkaar af te stemmen. Ook moet de liquiditeitspositie van binnenvaartondernemingen worden versterkt.
De binnenvaart verkeert sinds ruim een jaar in zwaar weer. Met name in de sectoren droge bulk en containers is sprake van een forse krimp qua overslag in de havens. Beide sectoren zijn voor de binnenvaart van groot belang. Door deze krimp is sprake van een toenemende overcapaciteit aan scheepsvolume, waardoor de vrachtprijzen onder druk staan.
Om de financiële problemen te verlichten heeft het Rijk de voorwaarden verruimd van een garantieregeling waarvan veel ondernemingen gebruik maken. Verder heeft een aantal brancheorganisaties in de binnenvaart zich verenigd in het crisisberaad. Het crisisberaad werkt aan een zogenaamde “Oplegregeling” voor de droge bulk en de containervaart. Deelnemers kunnen tegen een vergoeding tijdelijk hun schip aan de kant leggen. Huizinga ondersteunt dit initiatief Voorwaarde is wel dat de regeling door de NMa wordt getoetst op mededingingsaspecten. Het crisisberaad is hierover met de NMa in gesprek.
Het crisisberaad presenteert het plan voor de aanpak van de crisis op 17 november tijdens een hoorzitting in Brussel. Op 16 en 17 november houdt de Europese Commissie een hoorzitting over de effecten van de economische crisis op de binnenscheepvaart. De Commissie spreekt dan met vertegenwoordigers van de binnenvaartsector, verladers, banken en lidstaten over maatregelen en perspectieven op de langere termijn.