Oplevering vernieuwde binnenhaven Middelharnis
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als staatssecretaris van Verkeer ben ik blij dat wij deze haven nu nieuw leven hebben ingeblazen. Deze haven staat nu aan een nieuw begin.
Maar ook als staatssecretaris van Water voel ik een speciale band met deze plaats. Want Middelharnis heeft door haar geschiedenis een bijzondere band met het water:
· In de 15e eeuw werd dit gebied ingepolderd. De platen en schorren die regelmatig overspoeld werden, kwamen nu droog te liggen. Het land was veroverd op de zee.
· Middelharnis heeft generaties lang van de zee geleefd, toen de visserij hier tot begin vorige eeuw de belangrijkste inkomstenbron was.
· Middelharnis leed ook grote verliezen in de strijd tegen het water. De buitendijken van Goeree-Overvflakkee veranderden in gatenkaas tijdens de ramzalige nacht van de watersnoodramp in 1953. Maarliefst 150 gaten werden er geslagen en met name de plaats Oude-Tonge werd zwaar getroffen. Ruim 300 mensen komen hier om in de golven, dat was zo’n 10 procent van de bevolking.
Deze plaats heeft zich goed van de watersnoodramp hersteld. Opnieuw opgebouwd wat verloren ging. Zoals u dat ook deed toen deze haven in 2006 werd getroffen door een grote brand. De loods van Adco brandde af en de 35 coasters van het bedrijf gingen naar andere locaties in Nederland varen.
De vernieuwde havenkade die wij vandaag openen, vormt misschien wel het sluitstuk van het herstel van de brand. Ik begreep in ieder geval dat Adco overweegt om de coasters opnieuw aan te laten meren in Middelharnis.
Dat zou goed nieuws zijn voor de haven en voor de economie van Goeree-Overflakkee.
Maar havens als deze zijn niet alleen belangrijk voor de locale economie. Zij zijn ook onmisbare schakels voor Nederland als land van transport en logistiek. Voor Nederland als knooppunt van zakelijk verkeer en goederenstromen. Binnen de logistieke sector is de binnenvaart belangrijk: dertig procent van het goederenvervoer in Nederland gebeurt per schip.
Wij danken dit hoge percentage aan ons uitgebreide netwerk van vaarwegen. Maar ook aan onze moderne schepen en havens. Nederland heeft zowel de grootste als de modernste vloot van Europa. We moeten steeds opnieuw investeren om modern te blijven.
De toekomst vereist dat wij blijven investeren in de binnenvaart. Zeker nu het aantal orders voor schippers vanwege de crisis terugloopt. Als de economie weer aantrekt, moeten de schepen opnieuw op volle kracht vooruit. Daarom geef ik met financiële middelen uit het aanvullend beleidsakkoord een impuls aan de verbetering van vaarwegen. Ik investeer de komende jaren 125 miljoen euro in de versnelling van het onderhoud van vaarwegen.
Daarnaast investeren we in binnenhavens met de quick win regeling, zoals we dat hier in Middelharnis hebben gedaan. Onderzoek heeft uitgewezen dat het succes van de binnenvaart valt of staat bij de aanwezigheid van voldoende natte bedrijventerreinen en overslagcapaciteit. We investeren met deze regeling in maatregelen die gemeenten en provincies snel kunnen nemen. Het zijn relatief kleine maatregelen die een groot verschil maken.
De quick-winregeling is nu al een succes. Het totale budget van 112 miljoen euro is inmiddels volledig toebedeeld en alle provincies en regio’s hebben nieuw beleid ontwikkeld voor hun binnenhavens.
Dat de quick-winregeling tot snelle resultaten kan leiden, heeft u hier in Middelharnis bewezen.
· In het najaar van 2008 werd het geld toegekend
· U bent mei van dit jaar begonnen met bouwen
· En vandaag staan we hier voor de oplevering van het eerste quick win-project.
Middelharnis is koploper binnen de quick-winregeling. De vernieuwde kadewal is een symbool van vertrouwen in de toekomst. Ik vind het een eer om de vernieuwde haven straks te mogen openen.