Tijd- en geldbesparing door één loket voor werk en inkomen in Maastricht
Werkgevers en werkzoekenden kunnen in Maastricht bij één loket terecht voor alle diensten op het gebied van werk en inkomen. De sociale dienst van de gemeente Maastricht en het UWV WERKbedrijf werken samen om werkzoekenden weer snel aan de slag te helpen. Deze werkwijze kan een tijdsbesparing van vijftig procent opleveren voor de klant én de kosten voor de gemeente aanzienlijk verminderen. Klanten hoeven bijvoorbeeld niet meer langs meerdere loketten of hoeven hun gegevens niet meer meerdere malen aan te leveren. Staatssecretaris Ank Bijleveld en Kees Jan de Vet (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) hebben deze aanpak vandaag in de praktijk bekeken.
Deze werkwijze van Maastricht past in de ambitie van het kabinet om de dienstverlening van de overheid te verbeteren en overbodige regels voor burgers, bedrijven en overheidsinstellingen te schrappen. Doel is om voor 2011 de regeldruk in ons land merkbaar te verminderen en de belangrijkste knelpunten in dienstverlening op te lossen.
Op het gebied van het verminderen van regeldruk is Maastricht koploper in Limburg. Zo is Maastricht aangesloten op Regelhulp, berekenuwrecht, worden geen onnodige uittreksels bij ondertrouw gevraagd, wordt gewerkt met geautomatiseerde kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en zijn er indicatievrije voorzieningen in de WMO. Per 1 januari 2010 sluit Maastricht aan bij een pilot die de indicatiestellingen in de zorg wil verminderen.
Op het gebied van elektronische dienstverlening liggen er veel verbeterkansen voor Maastricht en ook voor een groot aantal andere gemeenten in Limburg en Oost-Brabant. In veel gevallen kan er alleen elektronisch informatie worden gevonden en zijn er geen transacties mogelijk. Staatssecretaris Bijleveld en ambassadeur Minder regels meer service Winants zullen gemeenten aansporen hierin meer initiatief te nemen.