Heemskerk verhoogt budget voor buitenlandse bedrijvenmissies

Staatssecretaris Heemskerk trekt in 2009 eenmalig 750.000 euro extra uit voor de ondersteuning van buitenlandse missies van bedrijven. Het extra geld is bedoeld om belangrijke en kansrijke sectoren uit de Nederlandse economie op buitenlandse beurzen bij te staan. Vanwege de economische crisis zijn er steeds meer sectoren in de Nederlandse economie die moeite hebben om de aanwezigheid op buitenlandse beurzen te financieren.

Naast economische missies onder leiding van staatssecretaris Heemskerk, geeft het ministerie van Economische Zaken ook financiele ondersteuning aan afzonderlijke buitenlandse bedrijvenmissies. Het jaarlijkse budget voor Collectieve Promotionele Activiteiten (CPA) staat ter beschikking aan collectieven van Nederlandse bedrijven die zichzelf in het buitenland op de kaart willen zetten. Het budget van 4,5 à 5 miljoen euro wordt jaarlijks besteed aan de subsidiëring van zo'n negentig voorstellen voor beursinzendingen en inkomende en uitgaande missies

Het ministerie van Economische Zaken merkt steeds vaker dat een aantal brancheorganisaties verzoeken voor financiële ondersteuning indient omdat hun leden vanwege de crisis hun beursbezoek niet meer kunnen financieren. Zo kan het voorkomen dat op sommige belangrijke beurzen geheel geen Nederlandse aanwezigheid is.

Heemskerk wil met de ophoging van het budget ervoor zorgen dat kwalitatief goede verzoeken voor ondersteuning niet afgewezen hoeven te worden. "Het is in deze economische lastige tijden van belang om kansrijke sectoren, zoals de Nederlandse creatieve industrie, een extra steun in de rug te geven. Juist beurzen zijn een goede eerste gelegenheid om jezelf te kunnen presenteren. Daarmee blijven deze sectoren een goede uitgangspositie houden ten opzichte van concurrenten uit het buitenland."

Het extra bedrag voor buitenlandse beurzen werd door Heemskerk bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de Dutch Fasion Awards. "Kledingontwerpers als Marlies Dekkers, Daryl van Wouw, Bas Kosters, de zusjes Spijkers en Spijkers en Viktor & Rolf zijn innovatieve wereldmerken. Dergelijke Nederlandse mode draagt bij aan onze totale Holland Branding."