Bijstandsuitkering sneller geregeld
9 november 2009
Gemeenten kunnen de aanvraagprocedure en de verantwoording van een bijstandsuitkering veel gemakkelijker maken door minder administratieve rompslomp. De ruimte voor deze vereenvoudiging bestaat binnen de bestaande kaders die zijn gesteld door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het Kabinet roept alle gemeenten op gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn en best practices van andere gemeenten na te volgen.
Door minder bewijsstukken te vragen en het recht op bijstand op basis van al bekende gegevens te toetsen kunnen gemeenten de aanvraagprocedures aanzienlijk versnellen. Steeds meer gemeenten kunnen op deze wijze binnen twee weken een beslissing nemen op een bijstandsaanvraag. Hiermee wordt de bureaucratie voor burgers en ambtenaren zoveel mogelijk teruggedrongen.
Minder bewijsdocumenten en vereenvoudigd aanvraagformulier
Het kabinet heeft samen met sociale diensten van 66 gemeenten gewerkt aan het verder verminderen van de administratieve lasten en het verbeteren van de dienstverlening bij de aanvraag en de verantwoording van de bijstand. Zo hebben een aantal sociale diensten het aantal bewijsdocumenten dat moet worden ingediend bij de aanvraag om bijstand reeds fors teruggedrongen, en gebruiken ze een vereenvoudigd aanvraagformulier.
Samen met het vereenvoudigen van de werkprocessen leidt dit tot snellere afhandeling van de aanvraag. Hierdoor krijgen mensen die daar recht op hebben sneller hun uitkering. Ook bij de controle worden burgers minder belast doordat er meer wordt gewerkt met al bij de overheid bekende gegevens. Om gemeenten verder te helpen bij het succesvol verminderen van administratieve lasten heeft het kabinet via de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) vandaag een praktische handreiking voor gemeenten beschikbaar gesteld: de Praktische handreiking Vereenvoudiging aanvraag en verantwoording van bijstand. Deze kunt u hier in pdf downloaden. Staatssecretaris van Sociale zaken en Werkgelegenheid Klijnsma vindt dat andere gemeenten de goede voorbeelden vooral moeten overnemen.
De vereenvoudigde aanvraag en verantwoording van de bijstand en geautomatiseerde kwijtschelding van locale heffingen krijgen speciale aandacht in de versnelde aanpak van regeldruk en het verbeteren van de dienstverlening en passen in het kabinetsbeleid om de regeldruk te verminderen en de dienstverlening te verbeteren.