Slimmer en met meer plezier werken in de jeugdzorg
Hoe kun je slimmer werken in de jeugdzorg zodat er meer contact is met cliënten en meer werkplezier voor professionals?
Deze vraag stond centraal tijdens een bijeenkomst die de Belangenvereniging Medewerkers Bureau Jeugdzorg (BMJ) organiseerde in Den Haag bij het ministerie voor Jeugd en Gezin. Medewerkers en bestuursleden van alle 15 Bureaus Jeugdzorg deelden hun kennis en ervaringen over knelpunten en oplossingen.
Ton Moolenaar, voorzitter BMJ: “Er wordt veel gesproken over wat er vooral niet goed gaat in de jeugdzorg, zoals incidenten, wachtlijsten en bureaucratie. Dat is een eenzijdig beeld. De BMJ vindt dat het tijd is de aandacht nu eens te richten op wat er wel goed gaat.”
Minister Rouvoet: “Ik ben blij dat hier het startpunt is: wat gebeurt er allemaal al in het land en hoe kunnen we van elkaar leren? Dit soort initiatieven kan ik vanuit mijn programmaministerie niet bedenken, die moeten van de werkvloer zelf komen.”
Bellen met Hanneke
BJZ Drenthe en BJZ Zeeland deelden hun ervaringen met de ‘Signs of safety methode’ in de jeugdbescherming. De werkwijze houdt in dat bij hulpverlening aan gezinnen dingen helder bij de naam worden genoemd. De uitvoering betrekt school, buren en familie bij het zoeken naar oplossingen.
BJZ Gelderland gaf een presentatie over hun project ‘Ruimte voor de professional’. Één hulpverlener in een regio is aanspreekpunt voor alle taken. Hanneke, regioaanspreekpunt in Heerde: “Bellen met een anonieme medewerker van BJZ kan soms een drempel zijn voor mensen. Bellen met Hanneke, die je ook regelmatig in het dorp ziet, is veel eenvoudiger.”