Cramer zet knop verlichtingscampagne aan
Traditionele gloeilampen en nieuwe verlichting als ledlampen: er is nauwelijks verschil. Dat bleek bij de start van de campagne voor energiezuinige verlichting ‘Zuinig licht, heldere keuze’.
Minister Cramer gaf 28 oktober 2009 het startsein voor de campagne. Ze draaide het licht aan bij 2 identieke huiskamers in een proefopstelling bij het ministerie van VROM; een met traditionele verlichting naast een ander met nieuwe verlichting (spaar- en ledlampen). Dit demonstreerde dat er nauwelijks verschillen hoeven te zijn tussen de twee.
Spaar- en ledlampen zijn er tegenwoordig in alle vormen en maten. Ze zijn er ook in warme tinten, je kunt ze dimmen en hebben geen opwarmingstijd meer nodig. Bovendien verbruiken ze veel minder energie dan gloeilampen en gaan veel langer mee. "Kortom: goed voor het milieu en goed voor de portemonnee", aldus minister Cramer.
Campagne
De campagne over energiezuinige verlichting is vooral gericht op het wegnemen van vooroordelen en misverstanden over spaar- en ledlampen. Mensen worden via internet, radio en huis-aan-huisbladen geïnformeerd. De detailhandel en grootwinkelbedrijven sluiten hierop aan met eigen verlichtingsacties.