Overheid en bedrijfsleven maken werk van leeftijdsgrenzen voor films en games Ouders staan achter strengere naleving van de wet
Winkels, videotheken, bibliotheken en bioscopen gaan scherper letten op de leeftijdsgrenzen voor films en games. Met de voorlichtingscampagne 'Heftige films en games: pas op de juiste leeftijd. Te jong? Dan moeten wij nee verkopen' informeert de overheid het publiek over de strengere aanpak. Uit onderzoek blijkt dat een grote meerderheid (88 %) van de ouders betere naleving ondersteunt en het belangrijk vindt dat het bedrijfsleven én de overheid daar werk van maken
De voorlichtingscampagne is gelanceerd door minister Hirsch Ballin van Justitie. De minister ondertekende een convenant met de directies van grote winkel-, videotheek- en bioscoopketens. In het convenant zijn de afspraken voor een strengere aanpak van de leeftijdsgrenzen vastgelegd. Onder anderen Hans Breukhoven (Free Record Shop), Lauge Nielsen (Pathé Nederland), Jaap Blokker (Blokker Groep), Co Mast (Moviemax en Videoland), Roland Tabor (Vroom & Dreesmann) en Ton Wortel (Mediamarkt) hebben het convenant ondertekend.
In het convenant is onder meer afgesproken dat kinderen geen dvd's of games met de leeftijdsclassificatie 16 of 12 jaar meekrijgen als zij daarvoor te jong zijn. Bioscopen verkopen geen kaartje meer voor films met 16 en 12 jaar als kinderen te jong zijn. Bij de 16 jaar films en games wordt om een identificatiebewijs gevraagd.
De winkelbedrijven, videotheken en bibliotheken gaan hun personeel instrueren over de regelgeving. De overheid gaat actief handhaven. Daarvoor heeft het ministerie van Justitie Verispect ingeschakeld. Vanaf het voorjaar van 2010 gaan opsporingsambtenaren van Verispect controleren of verkooppunten, videotheken, bibliotheken en bioscopen zich aan de regels houden. Ook worden er mysterie shoppers ingezet, die controleren of winkels en bioscopen zich aan de regels houden.
Volgens een representatief onderzoek onder ouders met kinderen t/m 15 jaar, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Justitie, vindt 88 % van de ouders het belangrijk dat er wetgeving bestaat die kinderen tot 16 jaar beschermt tegen schadelijk beeldmateriaal. Veertig procent vindt wetgeving zelfs zeer belangrijk.