Hydrografen zetten Liberia op de kaart
In een strak schema vaart de hydrografische sloep parallelle, rechte lijnen met een vaste onderlinge afstand, zogenaamde lodingslagen door de havenkom van Monrovia. Het hydrografische REA-team (Rapid Environmental Assessment) heeft samen met hun Amerikaanse collega's van de Naval Oceanographic Office van de US-NAVY in 4 dagen tijd de hele haven van Monrovia in kaart gebracht.
Elke zandbank, ondiepte en wrak werd nauwkeurig in kaart gebracht. Essentiële informatie voor de scheepvaart in de Liberiaanse wateren en daarmee voor maritieme veiligheid. De wrakken werden geïdentificeerd en de dieptes in de haven geregistreerd.
United Nations Mission in Liberia
De komende dagen brengen de hydrografen ook de haven van Buchanan, Liberia in kaart. De United Nations Mission in Liberiaheeft een verzoek ingediend om ook de haven van Greenville hydrografisch op te nemen. Daar blokkeert de gezonken oude veerpont ‘Oost Vlieland’ grotendeels de enige steiger. Opnames moeten uitwijzen welk deel van de steiger nog bruikbaar is.
Officiële zeekaarten
Alle verzamelde informatie wordt voor verwerking doorgestuurd naar de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine in Den Haag. Uiteindelijk publiceert het United Kingdom Hydrographic Officein Taunton deze informatie in officiële zeekaarten. Hiermee levert de Dienst der Hydrografie een essentiële bijdrage aan de veilige navigatie en maritieme veiligheid.
Africa Partnership Station
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Johan de Witt, waar het REA-team aan boord zit, neemt momenteel deel aan het Africa Partnership Station. Dit Amerikaanse initiatief levert met trainingen en oefeningen een bijdrage aan de maritieme veiligheid van de Afrikaanse kustregio. Ook het in kaart brengen van havenmondingen draagt hieraan bij. Zeker daar veel havens bezaaid liggen met scheepswrakken en verzandingen die een gevaar vormen voor de zeevaart.