Herfstoffensief fietsverlichtingscampagne: Val op, fiets verlicht
Het intreden van de herfst gaat gepaard met onstuimig weer en kortere dagen. Juist daarom is het belangrijk dat iedereen in het verkeer goed zichtbaar is. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vraagt juist in deze periode extra aandacht voor fietsverlichting. Daarom start maandag 26 oktober wederom de campagne over fietsverlichting ‘Val op, fiets verlicht’.
De fietsverlichtingscampagne is gericht op alle fietsers. Met een radiocommercial, posters, de website www.valopmetjefiets.nl, banners en optredens van een fietsstuntteam op een aantal opvallende plaatsen, worden fietsers er op gewezen dat ze moeten beschikken over werkende fietsverlichting en reflectie, dat ze verlichting ook aanzetten in het donker en bij weersomstandigheden met slecht zicht.
Uit onderzoek (bron: rapport Lichtvoering 2008-2009 van de Dienst Verkeer Scheepvaart (DVS)) blijkt dat extra aandacht voor het gebruik van fietsverlichting nog steeds nodig is. Sinds 2003 wordt er een jaarlijkse fietsverlichtingscampagne gehouden in combinatie met controles door de politie. Uit de jaarlijkse meting door DVS van het verlichtingsgebruik blijkt dat sinds 2003 het verlichtingsgebruik is gestegen.
De laatste jaren stabiliseert die groei. Terwijl begin 2003 49 procent van de fietsers met brandend voor- en achterlicht reed, was dat bij de meting in de maanden december 2007 en januari 2008 66 procent en in de afgelopen wintermaanden (2009) 65 procent.
In het kader van de campagne geven de HEMA en de deelnemende BOVAG-fietsspecialisten van 2 november tot en met 5 december 15 procent korting op fietsverlichting. De campagne duurt tot eind december 2009.
De campagne wordt uitgevoerd in samenwerking met de Fietsersbond, BOVAG Fietsbedrijven, de provincies en gemeenten.