Arbeidsmarktmonitor Rijk 2009
De Monitor schetst een beeld van de Nederlandse arbeidsmarkt, en van de concurrentiepositie van het Rijk op die markt. Die concurrentiepositie vraagt om een goede, aansprekende arbeidsmarktcommunicatie. In de afgelopen jaren heeft het Rijk daar veel in geïnvesteerd. In toenemende mate wordt door de afzonderlijke ministeries daarbij samengewerkt.
Maar met een aansprekend beeld naar buiten kan niet worden volstaan voor een sterke arbeidsmarktpositie. Daarvoor gaat het namelijk niet alleen om wervingskracht, maar evenzeer om behoudkracht. Waardevolle medewerkers moeten niet alleen kunnen worden aangetrokken, maar ook worden behouden. Dat stelt eisen aan het HRM-beleid. Daarom gaat de Monitor niet alleen in op de ‘externe’ arbeidsmarktpositie van het Rijk, maar ook op een aantal belangrijke aspecten van het interne HRM-beleid.
Voor zowel organisatie als medewerker is het van belang dat steeds de juiste persoon op het goede moment op de juiste plaats wordt ingezet. Aangezien zowel de medewerker als het takenpakket voortdurend in
ontwikkeling zijn, verdienen daarbij vooral die onderdelen van het HRM-beleid aandacht die zich richten op het bereiken en behouden van flexibiliteit en mobiliteit. Het dagelijkse contact tussen medewerker en
direct leidinggevende is daarbij van cruciaal belang.
Het Rijk staat voor de opgave zich voortdurend te vernieuwen, om zo in staat te zijn in te spelen op de eisen van de al even sterk veranderende samenleving. Dat vergt een organisatie en personeelsbestand, die evenzeer flexibel en toekomstbestendig zijn. Door sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen te signaleren beoogt deze Arbeidsmarktmonitor een basis te bieden voor adequate beleidsmaatregelen.