Grote belangstelling voor pilot studiekeuzegesprekken
Instellingen en studenten in het hoger onderwijs nemen graag deel aan programma's voor studiekeuzegesprekken om het aantal studenten dat hun studie tussentijds stopt terug te dringen.
Vijftien instellingen hebben aanvragen hiervoor ingediend voor een tweede ronde van het pilotprogramma dat SURFfoundation in opdracht van minister Plasterk uitvoert.
Door een verhoging van het budget naar in totaal 2,15 miljoen euro kunnen meer instellingen dan de elf reeds lopende projecten meedoen. De nieuwe aanvragen worden door SURFfoundation beoordeeld en eind november wordt bekend wie mee kunnen doen.
Een verkeerde studiekeuze wordt door studenten als de belangrijkste reden genoemd om in het eerste studiejaar met de studie te stoppen. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde onderzoek 'Studiekeuze en studiesucces' op basis van de Startmonitor van ResearchNed. Deze volgt sinds het studiejaar 2008-2009 instromende studenten in het hoger onderwijs vanaf hun entree in het hoger beroeps- of wetenschappelijk onderwijs tot aan het einde van het eerste studiejaar.
Daarnaast is onvoldoende motivatie voor de opleiding een belangrijke reden voor uitval. Deze gebrekkige motivatie is vaak ontstaan doordat de studenten een verkeerd beeld hadden van de opleiding toen zij begonnen. Eénderde van de studiestakers denkt dat de opleiding had kunnen voorkomen dat zij met de studie gestopt zijn, als er betere voorlichting vooraf aanwezig was geweest en een betere introductie in de studie.
Het SURF-programma wordt uitgevoerd in samenspraak met de HBO-raad, VSNU en studentenorganisaties. Het biedt onderwijsinstellingen een experimenteer- en leertraject voor het voeren van studiekeuzegesprekken met aankomende bachelorstudenten, voordat zij hun studie starten. Studiekeuzegesprekken zijn geen selectiegesprekken, maar gesprekken die de student een beter beeld van de studie geven. De aankomende student en de opleiding ontmoeten elkaar al vóór de definitieve studiekeuze. Met deze gesprekken kan een aantal uitvaloorzaken verholpen worden, wat leidt tot een hoger studiesucces.