Toespraak opening nieuwe Coca-Cola productlijn voor blik.
Speech staatssecretaris van Economische Zaken, Frank Heemskerk, bij de opening van de nieuwe Coca-Cola productielijn voor blik,
op 7 oktober 2009 in Dongen
Dames en heren,
Een gezinsuitbreiding is natuurlijk reden voor een feestje. In de eerste plaats voor de ouders - en dat bent u bij Coca-Cola.
Maar deze gezinsuitbreiding is ook voor Brabant en Nederland reden voor een feestje. En wel om drie redenen.
Eén: de nieuwe productielijn schept banen en verankert Coca-Cola nog sterker in Dongen.
Twee: deze uitbreiding is een compliment aan de Netherlands Foreign Investments Agency en aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij, die zich hiervoor met succes hebben ingezet.
Drie: u zet bij Coca-Cola in op duurzaamheid en verantwoord ondernemen. Dat zijn ook voor de regering belangrijke thema's.
Laat mij kort ingaan op deze drie redenen voor een feestje.
Ik zeg altijd: buitenlandse bedrijven scheppen binnenlandse banen.
De werkloosheid loopt nu door de crisis sterk op, ook in Nederland. U gaat tegen de trend in door juist nu uit te breiden. Dat juich ik toe. Opmerkelijk is nu niet zo zeer het aantal banen (24), maar het feit dat er banen bijkomen. Dat dus reden voor een feestje.
Tweede reden is dat Nederland aantrekkelijk blijkt voor een bedrijf als Coca-Cola. En dat de Netherlands Foreign Investment Agency en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij evident goed werk hebben verricht.
Een land met een open economie als Nederland, moet permanent werken aan een goed investeringsklimaat. In de ranglijsten van het World Economic Forum staan we steevast in de top-10 van de meest concurrerende economieën. Maar we zijn onlangs wel een paar plaatsen gezakt. Dat moeten we volgend jaar weer goedmaken!
De NFIA is de bewaker van ons investeringsklimaat. Het houdt de vinger aan de pols bij buitenlandse bedrijven in Nederland en potentiële investeerders in het buitenland. Het vangt daarom ook als de eerste tekenen van onvrede of juist tevredenheid op bij buitenlandse investeerders. We moeten die signalen altijd goed in de gaten houden. Maar in tijden van economische crisis nog meer dan anders.
We moeten natuurlijk blijven proberen om geheel nieuwe investeerders naar Nederland te halen. Daarvoor richt de NFIA binnenkort een Strategic Acquisition Unit op.
Die gaat extra diensten verlenen aan grote buitenlandse bedrijven, om te beginnen in de voedingssector en in de chemie. Doel is in de eerste plaats om hen te interesseren voor R&D-activiteiten in Nederland.
Maar we moeten vooral ook zorgen dat de buitenlandse bedrijven die hier al zijn, hier ook blijven.
En we moeten ervoor zorgen dat buitenlandse ondernemingen bij een uitbreiding of een consolidatie van hun activiteiten in Europa, voor Nederland kiezen.
Coca-Cola zit al sinds 1993 in Dongen en even lang in Nederland. Coca Cola is een sterk merk, en het versterkt de reputatie van Nederland als we sterke bedrijven kunnen binnenhalen en binnen houden.
De NFIA en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij hebben zich de afgelopen twee jaar met succes voor deze uitbreiding ingezet. Dat is een compliment waard. Coca-Cola heeft gekeken naar België, het VK en Frankrijk voordat het besloot om de productielijn hier neer te zetten.
Waarom heeft Nederland gewonnen?
Een reden is de centrale ligging en logistieke expertise. Daaruit blijkt maar weer dat Nederland een toegangspoort is tot Europa.
Een tweede reden zijn de mensen in Dongen - flexibele werknemers met een "can do"-mentaliteit, mensen met hart voor de zaak, die trots zijn op "hun" bedrijf.
Een derde reden is de goede samenwerking met lokale, regionale en landelijke autoriteiten.
Ik ben als staatssecretaris van Economische Zaken ook om een derde reden blij met investeerders als Coca-Cola.
Niet alleen omdat zij geld in het laatje brengen. Maar ook omdat zij een plaats opeisen in de internationale voorhoede van duurzame en verantwoorde ondernemers.
U doet sinds dit jaar mee aan de Dow Jones Sustainability Index - al heeft u Unilever nog niet van de eerste plaats in de voedingssector kunnen stoten.
Ik hoop/Goed dat u dit jaar in Nederland ook meedoet aan de Transparantiebenchmark, de ranglijst die aangeeft hoe transparant bedrijven zijn.
Duurzaam en verantwoord. Daar hecht deze regering veel waarde aan. Deze crisis heeft bewezen dat we beter moeten letten op de fundamenten van onze economie en op de houdbaarheid van bedrijfsactiviteiten. Zorg voor het milieu hoort daar ook bij.
Bij blik denk je niet direct: dat is goed voor het milieu. En toch is er veel verbeterd de afgelopen decennia.
Maar liefst 85 procent van het blik wordt opnieuw gebruikt. Met grote magneten worden de blikjes uit het afval gevist. De productie van een blikje kost ook nog eens 70 procent minder energie dan 15 jaar geleden. Deze productielijn gebruikt bovendien minder water. En hij zorgt ervoor dat u in Europa minder CO2-uitstoot, doordat u de blikjes niet meer met vrachtwagens uit Frankrijk hoeft te halen!
Het is ook mooi dat u, met een aantal grote buitenlandse bedrijven in de regio, bezig bent met wind- en zonne-energie. Ik hoop dat u uw plannen kunt realiseren. [NB loopt door lokaal verzet juist wat stroef!]
Verder vind ik het een compliment waard dat u als frisdrankproducent en marketinggoeroe tegenwoordig ook erkent dat te veel suiker slecht is, vooral voor jonge kinderen. Overgewicht bij kinderen en jongeren is niet alleen in uw thuismarkt, maar ook in Nederland een groeiend probleem.
Het is dan ook goed dat u geen blikjes verkoopt op basisscholen, dat u op middelbare scholen voorrang geeft aan light-producten, en dat u zich in reclames niet direct richt tot kinderen onder de twaalf.
Daarmee doet u wat ons eigen parlement hoopt, maar niet verplicht heeft willen stellen. De Tweede Kamer besloot vorige maand immers om geen verbod op snoepreclame in te voeren. Een van de argumenten tegen het verbod, is dat bedrijven eerst de kans moeten krijgen om zelf hun verantwoordelijk te nemen.
Ik ben blij dat u de Kamer en minister Klink van Volksgezondheid gelijk geeft.
We weten allemaal dat je overgewicht niet alleen bestrijdt door een verantwoorde eetgewoontes. Genoeg bewegen is net zo belangrijk! Ook daar levert u een flinke bijdrage aan met de competitie voor scholieren, "Mission Olympic". Daarmee laat u, in samenwerking met MTV en NOC*NSF zien dat bewegen leuk is. Het is een prachtig resultaat dat maar liefst één op de drie (190) middelbare scholen in Nederland aan dit initiatief meedoen!
Dames en heren,
Genoeg reden dus om vandaag een feestje te vieren:
omdat Coca-Cola hier is, blijft en groeit,
omdat NFIA en BOM hun werk goed hebben gedaan,
en omdat Coca-Cola hard zijn best doet duurzaam en verantwoord te ondernemen.
Dank u.