Beter taal- en rekenonderwijs in Fryslân
Staatssecretaris Dijksma stelt extra geld beschikbaar voor nieuwe taal- en rekenverbetertrajecten in Fryslân.
Dat kondigde ze vandaag aan tijdens een werkbezoek in die provincie. Ze sloot daar samen met Fryslân en de schoolbesturen een kwaliteitsakkoord om het onderwijs naar een hoger plan te tillen. Het akkoord betracht het aantal zwakke scholen te verminderen, hogere taal- en rekenprestaties te bereiken en betere onderwijskrachten in de Friese taal op te leiden. In de noordelijke provincies zijn relatief veel zwakke scholen. Een extra injectie om het taal- en rekenonderwijs te verbeteren is dan ook nodig.
In totaal is er voor de nieuwe verbetertrajecten een half miljoen euro extra beschikbaar. In Fryslân zijn 39 zwakke scholen die van de extra middelen gebruik kunnen maken. Het geld kan onder meer worden ingezet om de kennis van leraren bij te spijkeren en lesmethodes aan te passen."Rijk, provincie en schoolbesturen willen het onderwijs in Fryslân graag verbeteren en daar zetten we ook op in. Tegelijkertijd mag het ambitieniveau in Fryslân best wat hoger. Ook Friese kinderen moeten net zo goed kunnen rekenen als hun leeftijdsgenootjes in de rest van Nederland", vindt Dijksma.
Het kwaliteitsakkoord is een samenwerking tussen het Rijk, de provincie Fryslân en de schoolbesturen. Naast de bijdrage van het Rijk zet ook de provincie Fryslân in op verbetering van het onderwijs. Via het Boppeslach-programma is extra aandacht voor versterken van het Friese taalonderwijs. Het is de bedoeling dat in de toekomst ook in Groningen en Drenthe kwaliteitsakkoorden gesloten worden.
Het versterken van het taal- en rekenonderwijs is één van de speerpunten van staatssecretaris Dijksma. Deze regeerperiode trekt het kabinet jaarlijks 115 miljoen euro uit voor verbeteren van taal- en rekenonderwijs op alle scholen. Volgend jaar worden ook de referentieniveaus ingevoerd, waarin helder wordt voor leerlingen, leraren en ouders wat kinderen aan het eind van hun schoolcarrière moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen.