Antwoorden op kamervragen van Agema over het bericht dat ouderen in een zorginstelling in opstand komen tegen vies eten
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over het bericht dat ouderen in een zorginstelling in opstand komen tegen vies eten (2009Z16202).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht “Oudjes in opstand tegen vies eten”?
Antwoord 1
Als de bewoners aangeven dat zij het eten niet lekker vinden, is het hun goed recht om dit bij de directie van de zorginstelling kenbaar te maken. De maaltijd is een belangrijk sociaal aspect in het leven van ouderen en dit moet goed gewaardeerd worden.
Vraag 2
Deelt u de mening dat bezuinigingen in zorginstellingen nooit ten koste mogen gaan van smakelijke maaltijden?
Antwoord 2
Bezuinigingen mogen nooit ten koste gaan van de levering van kwalitatief goede zorg, hierbij hoort ook een smakelijke maaltijd.
Vraag 3
Hoe verhoudt deze bezuiniging zich tot de Normen voor Verantwoorde Zorg (waaraan iedere zorginstelling moet voldoen) die stellen dat de cliënt mag rekenen op smakelijke maaltijden, hapjes en drankjes?
Antwoord 3
In de Normen Verantwoorde Zorg wordt o.a. gesteld dat de maaltijden goed moeten smaken. De zorginstelling zal in dit geval de klachten van de bewoners serieus moeten nemen en de kwaliteit van de maaltijden moeten verbeteren.
Vraag 4
Kunt u de norm “smakelijk” definiëren? Zo nee, hoe kan een instelling dan beoordeeld worden op de Normen voor Verantwoorde Zorg?
Antwoord 4
Smakelijk is een subjectief begrip, dus een ieder hecht hier een andere waarde aan. Om de twee jaar wordt er een onafhankelijk cliënttevredenheidsonderzoek gehouden volgens de CQ index. Als cliënten hierin aangeven dat zij ontevreden zijn over de maaltijden en deze niet smakelijk vinden, scoort de zorginstelling laag op deze indicator en wordt dus niet goed beoordeeld.
Vraag 5
Op welke wijze kunnen bewoners van zorginstellingen de Normen voor Verantwoorde Zorg, en dus smakelijke maaltijden, afdwingen?
Antwoord 5
Als uit het cliënttevredenheidsonderzoek blijkt dat de cliënten aangeven niet tevreden te zijn over de kwaliteit van de maaltijden, zal de zorginstelling hierin een verbeterslag moeten maken. Daarnaast controleert de IGZ tijdens het inspectiebezoek de uitkomsten van de cliënttevredenheid, waarvan de scores op kiesbeter.nl worden gezet. Deze gegevens zijn openbaar en voor de zorginstelling is dit een extra prikkel om verbeteringen te treffen, zodat bij een nieuwe meting de tevredenheid is gestegen. De cliënten kunnen ook via de cliëntenraad met het cliënttevredenheidsonderzoek op verbetermaatregelen aandringen.