Nieuwe geschillencommissies versterken positie consument
Staatssecretaris Heemskerk en minister Hirsch Ballin van Justitie hebben woensdag 30 september 2009 elf nieuwe geschillencommissies in het zonnetje gezet.
De nieuwe commissies zijn het resultaat van een gezamenlijke inspanning van Economische Zaken, Justitie, De Consumentenbond en De Geschillencommissie (voorheen Stichting geschillencommissies; SGC) en de verschillende branches. 'De nieuwe commissies versterken de positie van de consument', aldus Heemskerk.
0900-nummers
Sinds begin 2006 zijn er door de gezamenlijke inspanningen van alle partijen elf nieuwe geschillencommissies bijgekomen. Het gaat dan om geschillencommissies voor de volgende sectoren: airconditioning; dakbedekking; juweliers en zilversmeden; autoverhuur; huisdieren; directe verkoop; particuliere onderwijsinstelling; OV-fiets; zonwering; informatiediensten (o.a. 0900-nummers) en zelfstandige klinieken. Ook werden recent de geschillencommissie Luchtvaart en de commissie Elektronische Communicatiediensten (internetproviders) opgericht. In totaal zijn er daarmee nu 44 geschillencommissies.
Pluim
Volgens Heemskerk komen er nog vier nieuwe commissie. Deze worden binnenkort actief. Het gaat dan om de Fitnesssector; Uiterlijke verzorging (kappers, pedicures, etc.); Banden en Wielenservice en Nieuwbouwwoningen. 'Al deze branches nemen hiermee hun verantwoordelijkheid om geschillen netjes te regelen voor de consument en ze verdienen daarvoor een dikke pluim', aldus Heemskerk.
Volgens Hirsch Ballin en Heemskerk stimuleert de overheid de totstandkoming van Geschillencommissies om een aantal redenen. Zo zorgen de branches naast een geschillencommissie ook voor deugdelijke algemene voorwaarden (kleine lettertjes) die conform de wet zijn opgesteld.
Rechter
Hierdoor weet de consument waar ie aan toe is en staat hij/zij sterk. Daarnaast zijn geschillencommissies laagdrempelig voor de consument. 'Men kan hier eenvoudig en tegen zeer geringe kosten zijn recht halen. En het voorkomt een onnodige gang naar de rechter', aldus Hirsch Ballin. Volgens Heemskerk gaat het bij consumentengeschillen ook vaak om niet zulke hele grote zaken, maar zijn het wel aangelegenheden die tot irritatie leiden, zoals bijvoorbeeld een internetverbinding die niet werkt. 'Naar de rechter stappen voor zoiets doe je niet zomaar, maar via de geschillencommissie kun je wel eenvoudig je recht halen. De geschillencommissies zijn daarmee een belangrijke pijler in ons stelsel van consumentenbescherming,' aldus Heemskerk.