Spoedaanpak Wegen van start
Commentaarstem: Minister Eurlings heeft het startsein gegeven voor de aanpak van de A4 tussen Burgerveen en Leiden. De Rijksweg wordt daar verbreed en verdiept. De A4 geldt als een van de grootste verkeersknelpunten van ons land.
Minister Eurlings: Het project is superbelangrijk, niet alleen omdat we hiermee in een klap de tweede file van het land wegwerken, die file is dadelijk weg, maar vooral ook omdat deze weg eigenlijk symbool staat voor wat wij willen doen. Niet meer 30 jaar praten wat hier gebeurd is, maar gewoon besluiten.
Commentaarstem: De plannen om de A4 te verbreden stammen al uit de jaren 70. Maar juridische gevechten met tegenstanders zorgden er keer op keer voor dat de werkzaamheden uitgesteld moesten worden. Eurlings heeft nu een spoedwet in het leven geroepen om die impasse te doorbreken.
Minister Eurlings: De spoedwet is een nieuwe wet die ik gemaakt heb, waarmee wij op de 30 meest filegevoelige punten van het land, waar de langste files zijn, de wegen de komende tijd gaan verbreden.
Commentaarstem: En de A4 krijgt dus de primeur. Tussen Burgerveen en Leiden wordt de A4 verdiept aangelegd om de verkeersoverlast voor omwonenden terug te dringen. Bovendien wordt de weg de komende jaren verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken.
Guido van Woerkom: Voor de automobilist betekent het op korte termijn misschien nog even wat overlast, maar na die regen komt een hoop zonneschijn, want vanaf 2014 kan je hier echt probleemloos doorrijden.
Interviewer: Het wordt wel de flessenhals van Nederland genoemd. Is dat overdreven?
Guido van Woerkom: Nee, zeker niet. Er komen hier dagelijks 100.000 automobilisten langs, en 14.000 vrachtwagens op een infrastructuur die 50 jaar oud is. Dus u kunt zich voorstellen: daar kan wel wat gebeuren.
Commentaarstem: De A4 is in 1958 geopend. Toen reden er per dag ongeveer duizend auto's. Nu zijn dat er honderdduizend.