Rapport onderzoek beloningspraktijk financiële sector
Voorzitter van de Tweede kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-Gravenhage
Datum 18 september 2009
Betreft FM/2009/1977 U Rapport naar aanleiding van onderzoek beloningspraktijk financiële sector
Geachte voorzitter,
De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (de AFM) hebben als basis voor het toezicht op het beloningsbeleid van financiële ondernemingen op 6 mei jl. de principes voor een beheerst beloningsbeleid in de financiële sector gepresenteerd[1]. Aanvullend daarop heeft DNB in de periode april en mei van dit jaar onderzoek uitgevoerd naar de beloningspraktijk bij 27 Nederlandse financiële ondernemingen (vergunning houdende banken en verzekeringsmaatschappijen, alsmede pensioenfondsen en hun uitvoeringsorganisatie) over 2007 en 2008. DNB had als doelstelling bij het onderzoek het in kaart brengen van de feitelijke beloningsituatie binnen de financiële sector. Het onderzoek van DNB richtte zich primair op de beloningen van het bestuur, senior management en de (overige) grootste verdieners binnen de onderneming en betrof zowel Nederlandse als buitenlandse vestiging van 27 Nederlandse banken, verzekeraars, pensioenfondsen en uitvoeringsorganisaties.
Het onderzoek van DNB toont aan dat de risico’s die zijn verbonden aan het beloningsbeleid en aan de toekenning van (variabele) beloningen op een aantal belangrijke onderdelen nog niet voldoende worden beheerst. Het is opvallend dat in de self assesment (onderdeel van het onderzoek) de onderzochte ondernemingen hebben aangegeven dat hun beloningsbeleid grotendeels in lijn is met de principes.
De tekortkomingen zien op governance rondom beloningen en vormgevingsaspecten van de beloningsstructuur. Zo wordt de governance op een aantal belangrijke onderdelen nog niet voldoende beheerst bij gebreke van het niet betrekken van relevante actoren bij het opstellen en uitvoeren van het beloningsbeleid. De vormgeving van beloningsstructuren vertoont vaak een evenwichtige balans van toekenningsscriteria, maar bij de uiteindelijke toekenning wordt vaak slechts een beperkte aantal elementen meegewogen. Dit is met name te wijten aan het onvoldoende rekening houden met risico’s die samenhangen met geleverde prestaties en het leggen van te veel accent op de korte termijn bij de toekenning van variabele beloningen.
Omdat het onderzoek van DNB betrekking heeft op beloningen over 2007 en 2008 zien de conclusies derhalve deels op de periode vóór de kredietcrisis en nog vóór het ontstaan van de principes van de toezichthouders. Er dient derhalve enige terughoudendheid te worden betracht bij het interpreteren van de cijfers. Er zijn immers in de afgelopen periode een pakket van maatregelen genomen om tot een duurzaam en gematigd beloningsbeleid te komen.
Dit neemt niet weg dat er nadere stappen dienen te worden genomen om geconstateerde tekortkomingen te adresseren. DNB heeft dan ook een nadere uitwerking van de op 6 mei gepubliceerde principes voor beheerst beloningsbeleid opgesteld. De uitwerking heeft de vorm van een aantal “good practices” bij elk principe en is opgenomen in de bijlage bij het rapport. De good practices zijn voorbeelden die voor ondernemingen een handvat bieden bij het vormgeven en uitvoeren van een beloningsbeleid in lijn met de Principes. Deze nadere uitwerking van de principes passen binnen het pakket van de reeds genomen maatregelen.
Ook de AFM werkt inmiddels aan een nadere invulling van de voor hun toezicht relevante onderdelen van de principes. Zoals in mijn eerdere brief aangegeven, werkt het ministerie van Financiën aan een wettelijke verankering ten behoeve van het toezicht door de AFM. De initiatieven van DNB en de AFM zullen op consistente wijze gezamenlijk een definitieve vorm worden gegeven. Hierbij zullen andere partijen worden geconsulteerd en de aanbevelingen van de Europese Commissie inzake beloningen in de financiële sector worden meegewogen. Dit geldt evenzeer voor de uitkomsten op dit terrein van de G20 top in Pittsburg.
Alhoewel het beleid en de regelgeving ten aanzien van beloningen nog in beweging is wil ik hierbij opmerken dat het een goede zaak is dat de good practices de geconstateerde tekortkomingen in het beloningsbeleid adresseren. De instellingen dienen de principes concreet toe te passen op hun situatie en waar nodig aan te passen. De good practices geven daarbij een duidelijke richting aan. DNB en de AFM zullen er actief op toezien dat het beloningsbeleid van financiële ondernemingen daarmee in lijn is.
Hoogachtend,
de minister van Financiën,
Wouter Bos
[1] Kamerstukken II, 2008/09, 31371, nr 215.