Kabinet wil een innovatieve en ondernemende creatieve industrie

Het Kabinet wil een innovatieve en ondernemende creatieve industrie in Nederland waarvan de producten en diensten breed worden benut, zowel economisch, cultureel als maatschappelijk.

Dat staat in het 'Beleidsprogramma voor de Creatieve Industrie 2009-2013' dat de ministers Van der Hoeven en Plasterk (OCW) en staatssecretaris Heemskerk dinsdag 15 september 2009 aan de Tweede Kamer hebben gestuurd.

Concurrentiekracht

De brief van de bewindslieden met de titel 'Waarde van Creatie' stelt innovatie en ondernemerschap in en met de creatieve industrie centraal. Hieronder vallen de creatieve zakelijke dienstverlening, media- en entertainment en de kunsten. Deze sectoren kunnen in de ogen van het Kabinet een belangrijke bijdrage leveren aan de concurrentiekracht. Mede daarom zijn zij door het Innovatieplatform benoemd tot sleutelgebied voor innovatie.

Voorhoede

Inmiddels werken in Nederland ruim een kwart miljoen mensen in de creatieve industrie en hiermee bevindt Nederland zich internationaal in de creatieve voorhoede. Met het huidige beleidsprogramma wil het Kabinet de creatieve industrie verder versterken om Nederland in die voorhoede te houden. Via de 'Innovatie in dialoog' aanpak wil het Kabinet zorgen voor goede randvoorwaarden om dit te realiseren. Daarbinnen kunnen de creatieve sectoren zelf een visie en strategische agenda bepalen en uitvoeren. Deze 'Innovatie in dialoog' aanpak zal, in het kader van het project Innovatie 2.0, voor het eerst ook zoveel mogelijk creatieve bedrijven, ondernemers en kennisinstellingen via internet betrekken bij het opstellen van deze visie en strategische agenda.

Bij kwalitatief goede plannen wil het kabinet een bijdrage leveren via een innovatieprogramma voor de creatieve industrie en het Fonds Economische Structuur Versterking (FES).