Taskforce: meer veiligheid openbaar vervoer vergt samenwerking
De Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer onder leiding van burgemeester Vreeman van Tilburg heeft op 14 september 2009 haar eindrapport overhandigd aan minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, minister Hirsch Ballin van Justitie en de directeur-generaal Mobiliteit van Verkeer en Waterstaat, de heer Riedstra.
Taskforce: meer veiligheid openbaar vervoer vergt samenwerking
Nieuwsbericht | 14-09-2009
De Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer onder leiding van burgemeester Vreeman van Tilburg heeft op 14 september 2009 haar eindrapport overhandigd aan minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, minister Hirsch Ballin van Justitie en de directeur-generaal Mobiliteit van Verkeer en Waterstaat, de heer Riedstra.
Het eindrapport ‘Naar een veiliger openbaar vervoer voor werknemers’ bevat maatregelen om het aantal incidenten in het openbaar vervoer te verminderen. De focus ligt op het vergroten van de persoonlijke veiligheid van de ruim 28.500 werknemers in het openbaar vervoer.
Sinds 2002 heeft de sociale veiligheid in het stadsvervoer en bij de Nederlandse Spoorwegen zich stabiel tot positief ontwikkeld. In het streekvervoer is echter sinds 2006 sprake van een toename van incidenten. Zorgwekkend is dat over de hele linie de voorkomende incidenten ernstiger lijken en een grote impact hebben op werknemers.
Zestien maatregelen
Er worden zestien maatregelen voorgesteld om het aantal incidenten in het openbaar vervoer terug te dringen. Deze maatregelen vragen om een intensieve samenwerking tussen alle partijen, inclusief politie en openbaar ministerie, en om een planmatige aanpak van de veiligheid in het openbaar vervoer. Enkele principiële punten, zoals de inhoud van de concessie aan stads- en streekvervoer, zijn niet uit de weg gegaan.
De voorgestelde maatregelen zijn onder meer:
- Het opnemen van een basisnorm voor sociale veiligheid in concessies.
- Het uitbreiden van menselijk toezicht in het streekvervoer door de inzet van veiligheidsteams in probleemgebieden.
- Het uitbreiden en verbeteren van cameratoezicht op probleemlijnen in het streekvervoer.
- Het verbeteren van het verhalen van schade op de dader door de dader verantwoordelijk te stellen voor de gevolgen van zijn of haar gedrag.
- Het strafbaar stellen van een opgelegd reisverbod en het vergroten van de mogelijkheid om een verblijfsverbod op te leggen en te handhaven.
- Het versterken van de bevoegdheden van de buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) waardoor voor meer overtredingen direct wordt opgetreden, het gezag wordt versterkt en de pakkans van overtreders wordt vergroot.
- Busschauffeurs weerbaarder maken door ze op te leiden in ‘gastheerschap’ en in vaardigheden voor de-escalatie van probleemsituaties.
De bewindslieden hebben positief gereageerd op de maatregelen. Agressie en geweld kunnen alleen worden teruggedrongen als alle partijen hierin samenwerken. Zij hopen dat voor de individuele werknemers in het openbaar vervoer de effecten snel zichtbaar worden. In een gezamenlijke verklaring onderstrepen de bij het openbaar vervoer betrokken partijen hun ambitie om agressie en geweld in het openbaar terug te dringen.
Meer informatie
- Eindrapport Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer14-09-2009 | pdf-document, 0.78 MB
- Verklaring Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer14-09-2009 | pdf-document, 0.13 MB